Dat blijkt uit een analyse van het Deense maritieme onderzoeks bureau SeaIntel. Dat deed onderzoek naar containerrederijen die diensten onderhouden op de westkust van de Verenigde Staten. Daaruit blijkt dat er grote kwaliteitsverschillen zijn. Hoewel alle rederijen erg veel last hadden van de congestie en de maandenlange arbeidsonrust die de 29 havens aan de Amerikaanse westkust teisterden, wist de ene rederij zich veel beter aan het vastgestelde vaarschema te houden dan de ander.

Zo was er van de zeven afvaarten die de Japanse rederij NYK in december 2104 en januari 2015 op de Amerikaanse westkust heeft uitgevoerd, geen één op tijd. Daartegenover staat rederij Matson die met zijn zeven diensten in deze twee maanden 100% betrouwbaarheid scoorde. SeaIntel voegt daar wel aan toe dat Matson in de haven van Long Beach over een eigen terminal beschikt, waar de containercarrier op vaart.

Lijst operationele prestaties westkust VS

1. Matson: 7 aankomsten, 100% op tijd
2. Maersk Line: 19 aankomsten, 37% op tijd
3. Hanjin: 43 aankomsten, 35% op tijd
5. “K” Line: 29 aankomsten, 34% op tijd
6. Cosco: 43 aankomsten, 33% op tijd
7. Hamburg Süd: 30 aankomsten, 23% op tijd
8. CMA CGM: 20 aankomsten, 20% op tijd
9. Evergreen: 40 aankomsten, 18% op tijd
10. G6: 104 aankomsten, 17% op tijd
11. Yang Ming: 18 aankomsten, 17% op tijd
12. MOL: 6 aankomsten, 17% op tijd
13. CSCL: 13 aankomsten, 15% op tijd
14. Westwood Shipping: 8 aankomsten, 13% op tijd
15. MSC: 25 aankomsten, 12% op tijd
16. Hapag-Lloyd: 29 aankomsten, 3% op tijd
17. NYK 7 aankomsten 0% op tijd
18. G6 en ZIM: 5 aankomsten, 0% op tijd

Bron: SeaIntel

Zie ook reconstructie in Nieuwsblad Transport over arbeidsonrust in VS.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement