Dat zegt general manager Michael van Toledo van HCT in een interview met deze krant. HCT is nu nog nog een merknaam waaronder de Noord-Hollandse TMA-groep de Amsterdamse containerterminal ACT wil omvormen tot een multifunctioneel overslagbedrijf.

Volgens Van Toledo zal het opzetten van een BV nog dit jaar gebeuren. Daarbij is Hutchison een van de partijen waarmee gesproken wordt en die ‘wellicht zal deelnemen’, aldus Van Toledo. Namen van andere partijen wenst hij voorlopig nog niet te noemen. Eerder vielen wel de namen CWT Sitos en TMS als potentiële kandidaten.

Hutchison is grootaandeelhouder van ACT (70%), dat nog steeds het huurcontract bezit van het grote Amsterdamse haventerrein inclusief gebouwen. Daarnaast is ACT eigenaar van de vijf havenkranen op de containerterminal. De Chinezen zijn dan ook nauw betrokken bij de transformatie van het containerterrein naar een meer multifunctionele functie onder regie van HCT. Onder meer verhuurt ACT al een deel van het terrein en het materieel aan de nieuwe exploitant.

Sinds oktober van het vorig jaar is Van Toledo, oud logistiek manager van Havenbedrijf Amsterdam, aangesteld door TMA om de transitie van de containerterminal naar de nieuwe logistieke rol in de Amsterdamse haven te begeleiden. Daarbij wordt onder meer gekeken naar projectlading, breakbulk, diepzeecontainers op kleinere vaargebieden, shortsea en autovervoer.

Hutchison sloot in januari 2013 de ACT-terminal. Sindsdien wordt gezocht naar een nieuwe rol voor de Amsterdamse containerterminal waar begin 2010 het laatste grote containerschip van de Grand Alliance werd afgehandeld.


Zie verder het interview met Michael van Toledo in Nieuwsblad Transport van deze week.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement