Dat blijkt uit onderzoek van professor Theo Notteboom van de Universiteit van Antwerpen op verzoek van ING België. Blijkens de studie zou, als er geen havens in België waren, een belangrijk deel van de bedrijvigheid in dat land wegvallen. Er zou ook geen achterlandvervoer zijn.
Tot zijn berekening kwam Notteboom door een groot aantal factoren mee te wegen, zoals een geschatte verhoging van de transportrkosten voor bedrijven, de omvang van de relocatie (uitwijking) van bedrijven en de waarde die de havens toevoegen aan de toegevoegde waarde van andere bedrijven. Goede havens hebben bovendien een aanzuigende werking op bedrijvigheid.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Ja, in Antwerpen zullen ze niet gaan automatiseren hoor…… stel je voor….
De Belgische havens zijn zeker belangrijk. Niet alleen voor het geld maar nog meer voor het aantal banen wat het oplevert. Havenbedrijf Rotterdam en havenwerkgevers kijken alleen maar naar het geld en niet naar de factor van werkgelegenheid