Eurocommissaris verdedigt alliantievorming containerreders

Politiek

De eurocommissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, houdt verdere samenklontering en alliantievorming in de wereldwijde containervaart niet tegen.

Dat heeft Vestager gezegd in een interview met het Deense maritieme medium Shippingwatch, haar eerste interview over maritieme zaken. De Deense Vestager, die op 1 januari toetrad tot de Europese Commissie, is niet van plan de door de Europese Unie goedgekeurde uitzonderingsregel voor de scheepvaart te schrappen. Die regel schrijft voor dat reders zonder interventie van Brussel ongebreideld mogen samenwerken, zolang het marktaandeel maar niet boven de 30% komt. De uitzonderingsclausule is ingesteld door Vestagers voorganger, de Spanjaard Joaquín Almunia, en is verlengd tot 2020.

Vestager ziet geen reden om bij nieuwe allianties af te wijken van deze regel. Wel stelt zij dat de internationale toezichthouders nog beter gaan samenwerken. De Chinese, Amerikaanse en Europese maritieme kartelwaakhonden komen sinds de oprichting van de 2M-alliantie door containercarriers Maersk Line en MSC wel regelmatig bij elkaar, maar de regels zouden nog wel iets meer op elkaar afgestemd kunnen worden, aldus Vestager.

Eurocommissaris verdedigt alliantievorming containerreders | NT

Eurocommissaris verdedigt alliantievorming containerreders

Politiek

De eurocommissaris voor Mededinging, Margrethe Vestager, houdt verdere samenklontering en alliantievorming in de wereldwijde containervaart niet tegen.

Dat heeft Vestager gezegd in een interview met het Deense maritieme medium Shippingwatch, haar eerste interview over maritieme zaken. De Deense Vestager, die op 1 januari toetrad tot de Europese Commissie, is niet van plan de door de Europese Unie goedgekeurde uitzonderingsregel voor de scheepvaart te schrappen. Die regel schrijft voor dat reders zonder interventie van Brussel ongebreideld mogen samenwerken, zolang het marktaandeel maar niet boven de 30% komt. De uitzonderingsclausule is ingesteld door Vestagers voorganger, de Spanjaard Joaquín Almunia, en is verlengd tot 2020.

Vestager ziet geen reden om bij nieuwe allianties af te wijken van deze regel. Wel stelt zij dat de internationale toezichthouders nog beter gaan samenwerken. De Chinese, Amerikaanse en Europese maritieme kartelwaakhonden komen sinds de oprichting van de 2M-alliantie door containercarriers Maersk Line en MSC wel regelmatig bij elkaar, maar de regels zouden nog wel iets meer op elkaar afgestemd kunnen worden, aldus Vestager.