VN: fusies rederijen schaden concurrentie

Scheepvaart

Fusies in de scheepvaart schaden de concurrentie in het transport en de logistiek. In steeds meer landen hebben verladers en havenoperators nauwelijks nog een onderhandelingspositie.

Dat staat in het scheepvaartonderzoek Review of Maritime Transport 2015 dat de UNCTAD, de handelsconferentie van de Verenigde Naties, vandaag heeft gepubliceerd. Wereldwijd heeft elk land gemiddeld 15,7 scheepvaartbedrijven met diensten op dat land. In 2004 waren dat er nog 22,1 reders per land, aldus de UNCTAD.

‘Ik zie geen reden waarom deze trend zich niet door zou zetten’, zegt Jan Hoffman, hoofd handelsbevordering bij de UCTAD en coördinator van de jaarlijkse evaluatie van zeevervoer. ‘De gemiddelde grootte van de schepen blijft groeien en we verwachten dat minder reders individuele markten bedienen.’

De consolidatieslag heeft grote gevolgen voor verladers. De VN maakt zich grote zorgen dat zij steeds minder te kiezen hebben. Vooral in kleinere landen is de uitdaging groot.

De transportcommissie binnen de Verenigde Staten stelt dat er minimaal vier verschillende rederijen een lijndienst op een land moeten onderhouden om nog te kunnen spreken van voldoende concurrentie. Bij minder dan vier hebben verladers te weinig onderhandelingspositie om te kunnen spreken van een gezonde zakelijke relatie. Op dit moment zijn er 32 van dergelijke landen, dat was tien jaar geleden nog maar 22. De meeste zijn kleine eilandstaatjes als Micronesië, Kiribati en Samoa. De lijst bevat echter ook grotere landen als IJsland, Qatar, Irak, Letland en Montenegro.

Reacties

inderdaad, de vrachttarieven zijn ook sterk gestegen de laatste jaren …..(sarcasme uit).

Geplaatst door: H van der Arend op

inderdaad, de vrachttarieven zijn ook sterk gestegen de laatste jaren …..(sarcasme uit).

Geplaatst door: H van der Arend op
VN: fusies rederijen schaden concurrentie | NT

VN: fusies rederijen schaden concurrentie

Scheepvaart

Fusies in de scheepvaart schaden de concurrentie in het transport en de logistiek. In steeds meer landen hebben verladers en havenoperators nauwelijks nog een onderhandelingspositie.

Dat staat in het scheepvaartonderzoek Review of Maritime Transport 2015 dat de UNCTAD, de handelsconferentie van de Verenigde Naties, vandaag heeft gepubliceerd. Wereldwijd heeft elk land gemiddeld 15,7 scheepvaartbedrijven met diensten op dat land. In 2004 waren dat er nog 22,1 reders per land, aldus de UNCTAD.

‘Ik zie geen reden waarom deze trend zich niet door zou zetten’, zegt Jan Hoffman, hoofd handelsbevordering bij de UCTAD en coördinator van de jaarlijkse evaluatie van zeevervoer. ‘De gemiddelde grootte van de schepen blijft groeien en we verwachten dat minder reders individuele markten bedienen.’

De consolidatieslag heeft grote gevolgen voor verladers. De VN maakt zich grote zorgen dat zij steeds minder te kiezen hebben. Vooral in kleinere landen is de uitdaging groot.

De transportcommissie binnen de Verenigde Staten stelt dat er minimaal vier verschillende rederijen een lijndienst op een land moeten onderhouden om nog te kunnen spreken van voldoende concurrentie. Bij minder dan vier hebben verladers te weinig onderhandelingspositie om te kunnen spreken van een gezonde zakelijke relatie. Op dit moment zijn er 32 van dergelijke landen, dat was tien jaar geleden nog maar 22. De meeste zijn kleine eilandstaatjes als Micronesië, Kiribati en Samoa. De lijst bevat echter ook grotere landen als IJsland, Qatar, Irak, Letland en Montenegro.

Reacties

inderdaad, de vrachttarieven zijn ook sterk gestegen de laatste jaren …..(sarcasme uit).

Geplaatst door: H van der Arend op

inderdaad, de vrachttarieven zijn ook sterk gestegen de laatste jaren …..(sarcasme uit).

Geplaatst door: H van der Arend op