Containerhaven Hamburg zakt verder weg

Overslag

Hamburg verliest steeds meer terrein als containerhaven. De daling van de overslag, in het eerste halfjaar al bijna 7%, versnelde in het derde kwartaal tot 13%.

Over de eerste negen maanden gerekend kwam de daling uit op 9,2% en het aantal overgeslagen containers op 6,7 miljoen teu, eenheden van twintig voet. Het Hamburgse Havenbedrijf verwacht dat de overslag over het hele jaar onder de negen miljoen teu blijft, bijna 10% minder dan vorig jaar.

De Duitse haven ziet vooral de overslag van containers van en naar China en Rusland kelderen. In het geval van China bedroeg de terugval in het derde kwartaal 25% ten opzichte van vorig jaar, waar dat in de eerste helft van het jaar nog beperkt bleef tot 11%. Axel Mattern, hoofd van Hafen Hamburg Marketing, noemt de teruggang ‘pijnlijk’, aangezien China veruit de grootste handelspartner van Hamburg is. Volgens hem is de gebruikelijke piekaanvoer in augustus en september voor Kerst dit jaar volledig uitgebleven.

De aan- en afvoer van en naar Rusland lag zelfs 36% onder het niveau van vorig jaar, hetzelfde cijfer als over de eerste helft van het jaar. Als belangrijke doorvoerhaven voor Rusland heeft Hamburg veel last van de Russische en Europese importrestricties. ‘Maar we zullen deze dip overleven. Onze goed contacten en gerichte marketing vormen een stevige basis voor een ommekeer’, zo laat het havenbedrijf weten.

Toch lijken niet economische factoren, maar de diepgangsbeperkingen van de Elbe de belangrijkste oorzaak van het ladingververlies te zijn. Het aantal binnenkomende schepen van meer dan 14.000 teu verdubbelde weliswaar bijna, tot 88 stuks, maar die kunnen Hamburg niet vol beladen bereiken. Volgens het Havenbedrijf zouden die schepen zo’n 1.700 volle containers extra kunnen meenemen als de vaargeul met een meter wordt uitgebaggerd. Zoals bekend liggen de plannen daarvoor al jaren klaar, maar tot nu toe heeft de milieubeweging die weten te blokkeren.

Volgens de Hamburgers spelen ‘sommige concurrerende havens’ daarop in met gerichte prijsmaatregelen. Daarmee lijken ze vooral op Rotterdam te doelen. De Nederlandse haven verlaagde begin dit jaar de tarieven voor doorvoercontainers en voor deepseaschepen die Rotterdam met aparte los- en laadcalls (second call) bedienen. Vorige week werd bekend dat de kortingsregeling voor doorvoercontainers nog wordt uitgebreid.

De Hamburgse cijfers staan in schril contrast met die van Rotterdam en, vooral, Antwerpen. De Belgische haven noteerde over de eerste negen maanden een groei van 8% tot 7,3 miljoen teu en meldde in zijn kwartaalbericht dat de overslag van Aziatische lading nog met 6% was gegroeid. Rotterdam moest genoegen nemen met een groei van minder dan 1% tot 9,3 miljoen teu en zei ook last te hebben van de lagere Chinese export en de verminderde doorvoer van containers naar Rusland.

Met een totale overslag van 9,7 miljoen teu vorig jaar was Hamburg eindelijk weer bijna terug op het niveau van voor de kredietcrisis. In 2009 liep de haven een enorme klap op met een terugval van de containeroverslag met bijna 30% tot zeven miljoen teu. Pas nadat in 2010 het havengeld fors werd verlaagd, kwam de haven langzaam maar zeker weer terug op het oude niveau.

Aan de landkant doet de Duitse containerhaven het overigens wel goed. In totaal werd in de eerste drie kwartalen 4,5 miljoen teu via de weg, water en het spoor aan- en afgevoerd, 1% meer dan vorig jaar. Het spoor springt eruit met een groei van 4%.

Ook de bulksector deed het goed met een groei van bijna 9% tot 34,3 miljoen ton. De overslag van droge lading groeide met bijna 14% tot ruim 34 miljoen ton, de overslag van vloeibaar massagoed nam met ruim 1% af tot 10,4 miljoen ton. De Hamburgse goederenoverslag als geheel nam in de eerste negen maanden met 4,8% af tot 104,6 miljoen ton. Voor het hele jaar wordt een soortgelijke daling verwacht met een totaal van 137 miljoen ton, ongeveer negen miljoen ton minder dan vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Containerhaven Hamburg zakt verder weg | NT

Containerhaven Hamburg zakt verder weg

Overslag

Hamburg verliest steeds meer terrein als containerhaven. De daling van de overslag, in het eerste halfjaar al bijna 7%, versnelde in het derde kwartaal tot 13%.

Over de eerste negen maanden gerekend kwam de daling uit op 9,2% en het aantal overgeslagen containers op 6,7 miljoen teu, eenheden van twintig voet. Het Hamburgse Havenbedrijf verwacht dat de overslag over het hele jaar onder de negen miljoen teu blijft, bijna 10% minder dan vorig jaar.

De Duitse haven ziet vooral de overslag van containers van en naar China en Rusland kelderen. In het geval van China bedroeg de terugval in het derde kwartaal 25% ten opzichte van vorig jaar, waar dat in de eerste helft van het jaar nog beperkt bleef tot 11%. Axel Mattern, hoofd van Hafen Hamburg Marketing, noemt de teruggang ‘pijnlijk’, aangezien China veruit de grootste handelspartner van Hamburg is. Volgens hem is de gebruikelijke piekaanvoer in augustus en september voor Kerst dit jaar volledig uitgebleven.

De aan- en afvoer van en naar Rusland lag zelfs 36% onder het niveau van vorig jaar, hetzelfde cijfer als over de eerste helft van het jaar. Als belangrijke doorvoerhaven voor Rusland heeft Hamburg veel last van de Russische en Europese importrestricties. ‘Maar we zullen deze dip overleven. Onze goed contacten en gerichte marketing vormen een stevige basis voor een ommekeer’, zo laat het havenbedrijf weten.

Toch lijken niet economische factoren, maar de diepgangsbeperkingen van de Elbe de belangrijkste oorzaak van het ladingververlies te zijn. Het aantal binnenkomende schepen van meer dan 14.000 teu verdubbelde weliswaar bijna, tot 88 stuks, maar die kunnen Hamburg niet vol beladen bereiken. Volgens het Havenbedrijf zouden die schepen zo’n 1.700 volle containers extra kunnen meenemen als de vaargeul met een meter wordt uitgebaggerd. Zoals bekend liggen de plannen daarvoor al jaren klaar, maar tot nu toe heeft de milieubeweging die weten te blokkeren.

Volgens de Hamburgers spelen ‘sommige concurrerende havens’ daarop in met gerichte prijsmaatregelen. Daarmee lijken ze vooral op Rotterdam te doelen. De Nederlandse haven verlaagde begin dit jaar de tarieven voor doorvoercontainers en voor deepseaschepen die Rotterdam met aparte los- en laadcalls (second call) bedienen. Vorige week werd bekend dat de kortingsregeling voor doorvoercontainers nog wordt uitgebreid.

De Hamburgse cijfers staan in schril contrast met die van Rotterdam en, vooral, Antwerpen. De Belgische haven noteerde over de eerste negen maanden een groei van 8% tot 7,3 miljoen teu en meldde in zijn kwartaalbericht dat de overslag van Aziatische lading nog met 6% was gegroeid. Rotterdam moest genoegen nemen met een groei van minder dan 1% tot 9,3 miljoen teu en zei ook last te hebben van de lagere Chinese export en de verminderde doorvoer van containers naar Rusland.

Met een totale overslag van 9,7 miljoen teu vorig jaar was Hamburg eindelijk weer bijna terug op het niveau van voor de kredietcrisis. In 2009 liep de haven een enorme klap op met een terugval van de containeroverslag met bijna 30% tot zeven miljoen teu. Pas nadat in 2010 het havengeld fors werd verlaagd, kwam de haven langzaam maar zeker weer terug op het oude niveau.

Aan de landkant doet de Duitse containerhaven het overigens wel goed. In totaal werd in de eerste drie kwartalen 4,5 miljoen teu via de weg, water en het spoor aan- en afgevoerd, 1% meer dan vorig jaar. Het spoor springt eruit met een groei van 4%.

Ook de bulksector deed het goed met een groei van bijna 9% tot 34,3 miljoen ton. De overslag van droge lading groeide met bijna 14% tot ruim 34 miljoen ton, de overslag van vloeibaar massagoed nam met ruim 1% af tot 10,4 miljoen ton. De Hamburgse goederenoverslag als geheel nam in de eerste negen maanden met 4,8% af tot 104,6 miljoen ton. Voor het hele jaar wordt een soortgelijke daling verwacht met een totaal van 137 miljoen ton, ongeveer negen miljoen ton minder dan vorig jaar.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement