De Baltic Dry Index is gisteren met 4,7% gedaald tot 484 punten. Dat is de laagste stand sinds de index startte in 1985. De Baltic Dry Index geeft aan hoe de tarieven in de wereldwijde bulkvaart zich ontwikkelen.

Er zijn tal van redenen voor de vrije val van de index. De staalproductie in China, goed voor ongeveer de helft van de wereldwijde productie van staal, maakt de grootste daling in twintig jaar mee, aldus gegevens van Bloomberg Intelligence. Dit in combinatie met de aanhoudende importdaling van ijzererts en kolen door China zet de vrachttarieven in de droge bulkvaart zwaar onder druk.

De tarieven voor nagenoeg alle type bulkschepen zijn sterk gedaald. De vrachttarieven van de grote capesize schepen daalden zelfs tussen de 13 en 15%. Alleen de kleinere panamax schepen hebben een geringe tariefstijging laten zien. Die deden gisteren gemiddeld 3.285 dollar per dag. Dat is 0,3% hoger dan maandag.

De malaise in de droge bulkvaart tekent zich ook af op de financiële markten. De aandelen van de grote beursgenoteerde bulkrederijen zijn dit jaar al 70% in waarde gedaald, blijkt uit een vandaag gepresenteerde analyse van zakenbank Morgan Stanley. Morgan Stanley verwacht dat de beurswaarde van de droge bulkcarriers niet voor 2018 herstelt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement