De overeenkomst bestaat uit een vessel sharing agreement (VSA), gezamenlijke activiteit op handelsroutes en samenwerking op gebruik van terminals. CMA CGM zou afzonderlijk verklaard hebben dat het voornamelijk om het delen van capaciteit op de handelsroutes gaat.
Het is de eerste overeenkomst tussen de Iraanse staatsrederij IRISL en een grote containerrederij sinds het opheffen van een deel van de handelssancties tegen het land. Rederijen en andere bedrijven zijn allemaal zeer geïnteresseerd in Iran, dat 80 miljoen inwoners heeft en een grote voorraad olie heeft.
Iran was ooit sterk afhankelijk van buitenlandse rederijen voor een groot deel van zijn import, maar sinds de rederijen vanaf 2012 wegbleven ging het land meer steunen op zijn eigen vloot. CMA CGM en Evergreen waren de eerste rederijen die in augustus vorig jaar hun diensten naar het land weer hervatten. CMA CGM heeft inmiddels drie diensten naar het land.
MSC en UASC hebben Iran sinds het begin van dit jaar weer in hun dienstnetwerk opgenomen. Marktleider Maersk Line onderzoekt de mogelijkheden nog.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?