CMA CGM en China Cosco zetten lijnvaart op z’n kop

Allianties

Er is een nieuwe alliantie in de maak in de containervaart. CMA CGM en China Cosco nemen het voortouw in het oprichten van een nieuwe samenwerking met Evergreen en OOCL.

Dat meldt maritiem onderzoeksbureau Alphaliner.

Met de nieuwe samenwerking dagen de Fransen en Chinezen 2M van Maersk Line en MSC uit. De nieuwe alliantie, die van media de naam 2CEO of CCEO heeft gekregen, zal 2M in capaciteit namelijk ruim voorbij streven. Volgens een berekening van Alphaliner zou 2CEO met een capaciteit van ruim 2,6 miljoen teu een half miljoen teu groter zijn dan de Deens-Zwitserse alliantie.

De mogelijke vorming van 2CEO bedreigt iedere bestaande samenwerking. In het huidige containervaartlandschap bestaan vier grote samenwerkinsgverbanden, op volgorde van groot naar klein:

– 2M van Maersk Line en MSC
– CKYHE van Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin en Evergeen
– G6 van Hapag-Lloyd, APL, MOL, NYK, HMM en OOCL
– Ocean Three van CMA CGM, China Shipping en UASC

Als de nieuwe alliantie doorgaat blijft UASC alleen achter met Hamburg Süd, die sinds eind 2014 een onderlinge samenwerking naast UASC’s deelname in Ocean Three hebben. G6 verliest na het al aangekondigde vertrek van APL als gevolg van de overname door CMA CGM ook partner OOCL en “K” Line, Yang Ming en Hanjin zien hun twee grootste partners opstappen. Aannemelijk is dat deze rederijen aansluiting bij elkaar zoeken. Of dat als één groot blok of meerdere nieuwe samenwerkingen zou zijn blijft voorlopig speculeren.

De motivatie voor de oprichting van de nieuwe alliantie is volgens Alphaliner duidelijk: het vormen van een stabiele, sterke alliantie die 2M kan uitdagen op de oost-west routes en afstand neemt van de zwakkere partners binnen de huidige alliantie die financieel in nood verkeren, zoals Hanjin en Hyundai Merchant Marine.

In het huidige alliantielandschap is Ocean Three met een ruime afstand de kleinste qua capaciteit. 2M en CKYHE domineren met een ongeveer evengrote vloot. De vorming van 2CEO zou een nieuwe grootste alliantie maken en een ravage aanrichten aan de binnen gevestigde samenwerkingen.

De discussies over de vorming van 2CEO zijn nog onderweg en de rederijen hebben nog niet publiekelijk hun plannen aangekondigd. Wel heeft CMA CGM al aangegeven APL uit de G6-alliantie te trekken en volgens Alphaliner de hoop uitgesproken dat China Cosco, de fusie van Cosco en CSCL, de Franse rederij vergezelt in een nieuwe samenwerking. De nieuw te vormen Chinese rederij, die eind deze maand vorm zou moeten hebben, heeft nog geen uitspraken over alliantievoornemens gedaan. De Taiwainese rederij Evergreen is momenteel in een rouwperiode van een maand vanwege het overlijden van oprichter Chang-Yung Fa op 20 januari. De verwachting is dat de rederij geen uitspraken zal doen voordat deze rouwperiode voorbij is. OOCL zou momenteel zijn opties onderzoeken na eind januari op een high-level meeting met CMA CGM en Cosco te hebben gesproken.

Ten grondslag aan de mogelijke alliantie-shuffle liggen de overname van NOL (APL) door CMA CGM en de fusie van China Shipping en Cosco.

CMA CGM en China Cosco zetten lijnvaart op z’n kop | NT

CMA CGM en China Cosco zetten lijnvaart op z’n kop

Allianties

Er is een nieuwe alliantie in de maak in de containervaart. CMA CGM en China Cosco nemen het voortouw in het oprichten van een nieuwe samenwerking met Evergreen en OOCL.

Dat meldt maritiem onderzoeksbureau Alphaliner.

Met de nieuwe samenwerking dagen de Fransen en Chinezen 2M van Maersk Line en MSC uit. De nieuwe alliantie, die van media de naam 2CEO of CCEO heeft gekregen, zal 2M in capaciteit namelijk ruim voorbij streven. Volgens een berekening van Alphaliner zou 2CEO met een capaciteit van ruim 2,6 miljoen teu een half miljoen teu groter zijn dan de Deens-Zwitserse alliantie.

De mogelijke vorming van 2CEO bedreigt iedere bestaande samenwerking. In het huidige containervaartlandschap bestaan vier grote samenwerkinsgverbanden, op volgorde van groot naar klein:

– 2M van Maersk Line en MSC
– CKYHE van Cosco, “K” Line, Yang Ming, Hanjin en Evergeen
– G6 van Hapag-Lloyd, APL, MOL, NYK, HMM en OOCL
– Ocean Three van CMA CGM, China Shipping en UASC

Als de nieuwe alliantie doorgaat blijft UASC alleen achter met Hamburg Süd, die sinds eind 2014 een onderlinge samenwerking naast UASC’s deelname in Ocean Three hebben. G6 verliest na het al aangekondigde vertrek van APL als gevolg van de overname door CMA CGM ook partner OOCL en “K” Line, Yang Ming en Hanjin zien hun twee grootste partners opstappen. Aannemelijk is dat deze rederijen aansluiting bij elkaar zoeken. Of dat als één groot blok of meerdere nieuwe samenwerkingen zou zijn blijft voorlopig speculeren.

De motivatie voor de oprichting van de nieuwe alliantie is volgens Alphaliner duidelijk: het vormen van een stabiele, sterke alliantie die 2M kan uitdagen op de oost-west routes en afstand neemt van de zwakkere partners binnen de huidige alliantie die financieel in nood verkeren, zoals Hanjin en Hyundai Merchant Marine.

In het huidige alliantielandschap is Ocean Three met een ruime afstand de kleinste qua capaciteit. 2M en CKYHE domineren met een ongeveer evengrote vloot. De vorming van 2CEO zou een nieuwe grootste alliantie maken en een ravage aanrichten aan de binnen gevestigde samenwerkingen.

De discussies over de vorming van 2CEO zijn nog onderweg en de rederijen hebben nog niet publiekelijk hun plannen aangekondigd. Wel heeft CMA CGM al aangegeven APL uit de G6-alliantie te trekken en volgens Alphaliner de hoop uitgesproken dat China Cosco, de fusie van Cosco en CSCL, de Franse rederij vergezelt in een nieuwe samenwerking. De nieuw te vormen Chinese rederij, die eind deze maand vorm zou moeten hebben, heeft nog geen uitspraken over alliantievoornemens gedaan. De Taiwainese rederij Evergreen is momenteel in een rouwperiode van een maand vanwege het overlijden van oprichter Chang-Yung Fa op 20 januari. De verwachting is dat de rederij geen uitspraken zal doen voordat deze rouwperiode voorbij is. OOCL zou momenteel zijn opties onderzoeken na eind januari op een high-level meeting met CMA CGM en Cosco te hebben gesproken.

Ten grondslag aan de mogelijke alliantie-shuffle liggen de overname van NOL (APL) door CMA CGM en de fusie van China Shipping en Cosco.