‘Containermarkt wordt nog slechter in 2016’

Lijnvaart

De staat van containerrederijen zal in 2016 verder verslechteren door het groter wordende gat tussen vraag en aanbod, dat de financiële resultaten van de containervaart hard raakt.

Dat schrijft consultancybureau Alix Partners in de Container Shipping Outlook 2016. Het bedrijf heeft wel een oplossing: verdere consolidatie.

‘De omzet van de industrie als geheel daalde in het derde kwartaal van 2015 met 16% terwijl de operationele resultaten (Ebitda) daalden met 35%, meer dan twee maal de daling van de omzet’, schrijft Alix Partners, die deze ontwikkeling ‘desastreus’ noemt.

‘Marges blijven verkleinen wat de rederijen ertoe drijft om verder te investeren in grote schepen om zo de slotkosten te verlagen. Maar de komst van die schepen drijft vraag en aanbod nog verder uit elkaar.’

Volgens het consultancybureau verslechterden alle indicatoren in 2015 ten opzichte van 2014 en zullen 2016 en de jaren erna eenzelfde trend laten zien, waaraan de aanhoudende overcapaciteit ten grondslag ligt. ‘De meest recente cijfers laten een vlootgroei van 4,6% in 2016 en 4,7% in 2017 zien, terwijl de spotprijzen op de grote handelsroutes 21 tot 44% zijn gedaald vanwege gekelderde vraag, die nu ongeveer de helft van groeivoorspelling bedraagt.‘

Rederijen hebben sinds de recessie van 2007 tot 2009 moeite om goede oplossingen voor dit systematische probleem te vinden. ‘De meesten kozen ervoor om het probleem zelfstandig te tackelen door initiatieven als slow steaming, het opleggen van schepen, organisatorische kostenbesparingen en modernisering van IT-systemen, te omarmen. Hoewel die maatregelen enkele tastbare voordelen hebben opgeleverd, lijkt de industrie eindelijk tot de conclusie te komen dat significante consolidatie van de industrie nodig is’, waarbij het bureau verwijst naar de fusie tussen China Shipping en Cosco en de overnames van APL (NOL) door CMA CGM en CSAV door Hapag-Lloyd.

‘Verdere consolidatie deugt. Minder bedrijven die meer schepen beheren zou moeten leiden tot efficiënter management van de bestaande capaciteit en toekomstige scheepsorders, die dan meer in lijn zijn met de vraagvoorspellingen.’ De grotere schaal zou ook kunnen helpen om de kosten voor het verschepen van containers verder te reduceren.

De rederijen moeten maatregelen nemen om te overleven, waaronder het verminderen van de schuld en het verkopen van activa die niet aan de corebusiness gerelateerd is. Verder moet er continu gezocht blijven worden naar verdere manieren om de slotkosten te verminderen en de marges te verbeteren, en gezocht worden naar nieuwe partnerschappen. Volgens Alix Partners lopen rederijen die niet actief kijken naar consolidatie of samenwerkingsmogelijkheden het risico om gemarginaliseerd te worden of om te worden gekocht.

Er bestaat volgens het bedrijf overigens al een leidraad voor consolidatie van activa-intensieve industrieën die worstelen met aanhoudende overcapaciteit en zwakke vrachtprijsdiscipline: de Amerikaanse passagiersluchtvaart. Na jaren van forse verliezen gingen die bedrijven uiteindelijk overstag. Veel van hen vroegen faillissement aan, herorganiseerden en consolideerden. In 2008 kocht Delta Air Lines Northwest Airlines, in 2010 fuseerden United Airlines en Continental Airlines en in 2013 volgden US Airways en American Airlines. Volgens Alix Partners hebben deze vliegtuigmaatschappijen ‘het draaiboek voor herstel van de containerindustrie al geschreven.’

‘Containermarkt wordt nog slechter in 2016’ | NT

‘Containermarkt wordt nog slechter in 2016’

Lijnvaart

De staat van containerrederijen zal in 2016 verder verslechteren door het groter wordende gat tussen vraag en aanbod, dat de financiële resultaten van de containervaart hard raakt.

Dat schrijft consultancybureau Alix Partners in de Container Shipping Outlook 2016. Het bedrijf heeft wel een oplossing: verdere consolidatie.

‘De omzet van de industrie als geheel daalde in het derde kwartaal van 2015 met 16% terwijl de operationele resultaten (Ebitda) daalden met 35%, meer dan twee maal de daling van de omzet’, schrijft Alix Partners, die deze ontwikkeling ‘desastreus’ noemt.

‘Marges blijven verkleinen wat de rederijen ertoe drijft om verder te investeren in grote schepen om zo de slotkosten te verlagen. Maar de komst van die schepen drijft vraag en aanbod nog verder uit elkaar.’

Volgens het consultancybureau verslechterden alle indicatoren in 2015 ten opzichte van 2014 en zullen 2016 en de jaren erna eenzelfde trend laten zien, waaraan de aanhoudende overcapaciteit ten grondslag ligt. ‘De meest recente cijfers laten een vlootgroei van 4,6% in 2016 en 4,7% in 2017 zien, terwijl de spotprijzen op de grote handelsroutes 21 tot 44% zijn gedaald vanwege gekelderde vraag, die nu ongeveer de helft van groeivoorspelling bedraagt.‘

Rederijen hebben sinds de recessie van 2007 tot 2009 moeite om goede oplossingen voor dit systematische probleem te vinden. ‘De meesten kozen ervoor om het probleem zelfstandig te tackelen door initiatieven als slow steaming, het opleggen van schepen, organisatorische kostenbesparingen en modernisering van IT-systemen, te omarmen. Hoewel die maatregelen enkele tastbare voordelen hebben opgeleverd, lijkt de industrie eindelijk tot de conclusie te komen dat significante consolidatie van de industrie nodig is’, waarbij het bureau verwijst naar de fusie tussen China Shipping en Cosco en de overnames van APL (NOL) door CMA CGM en CSAV door Hapag-Lloyd.

‘Verdere consolidatie deugt. Minder bedrijven die meer schepen beheren zou moeten leiden tot efficiënter management van de bestaande capaciteit en toekomstige scheepsorders, die dan meer in lijn zijn met de vraagvoorspellingen.’ De grotere schaal zou ook kunnen helpen om de kosten voor het verschepen van containers verder te reduceren.

De rederijen moeten maatregelen nemen om te overleven, waaronder het verminderen van de schuld en het verkopen van activa die niet aan de corebusiness gerelateerd is. Verder moet er continu gezocht blijven worden naar verdere manieren om de slotkosten te verminderen en de marges te verbeteren, en gezocht worden naar nieuwe partnerschappen. Volgens Alix Partners lopen rederijen die niet actief kijken naar consolidatie of samenwerkingsmogelijkheden het risico om gemarginaliseerd te worden of om te worden gekocht.

Er bestaat volgens het bedrijf overigens al een leidraad voor consolidatie van activa-intensieve industrieën die worstelen met aanhoudende overcapaciteit en zwakke vrachtprijsdiscipline: de Amerikaanse passagiersluchtvaart. Na jaren van forse verliezen gingen die bedrijven uiteindelijk overstag. Veel van hen vroegen faillissement aan, herorganiseerden en consolideerden. In 2008 kocht Delta Air Lines Northwest Airlines, in 2010 fuseerden United Airlines en Continental Airlines en in 2013 volgden US Airways en American Airlines. Volgens Alix Partners hebben deze vliegtuigmaatschappijen ‘het draaiboek voor herstel van de containerindustrie al geschreven.’