G6 houdt schepen langer aan de kant

Verre Oosten

De G6-alliantie hervat de opgeschorte Loop 6 van de dienst tussen Europa en het Verre Oosten begin juli pas weer. Dat is twee maanden later dan oorspronkelijk gepland.

De leden, APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK Line en OOCL, besloten medio februari het aantal wekelijkse afvaarten vanwege het achterblijvende ladingaanbod terug te brengen van vijf tot vier. Met een vertrek op 7 juli uit het Chinese Fuzhou komt het aantal wekelijkse afvaarten volgens de laatste plannen weer op vijf.

Vervolgens doen de schepen in Azië Kaohsiung, Xiamen, Nansha, Shekou, Hongkong, Singapore en Colombo aan en in Europa Southampton, Antwerpen, Hamburg en Rotterdam. Om in de tussentijd toch alle havens te blijven bedienen, wordt de rotatie van Loop 4 en 5 in een aantal gevallen aangepast.

Al met al betekent het besluit dat elf schepen van rond de 13.000 teu ruim vier maanden werkloos aan de kade blijven liggen. Dat is tekenend voor de deplorabele staat waarin de containervaart op ’s werelds belangrijkste intercontinentale verbinding verkeert. De rederijen hebben de afgelopen maanden uit alle macht geprobeerd de tarieven omhoog te krijgen, maar die pogingen zijn bij gebrek aan lading mislukt. Terugschroeven van de capaciteit is daarom de enig overblijvende optie.

G6 houdt schepen langer aan de kant | NT

G6 houdt schepen langer aan de kant

Verre Oosten

De G6-alliantie hervat de opgeschorte Loop 6 van de dienst tussen Europa en het Verre Oosten begin juli pas weer. Dat is twee maanden later dan oorspronkelijk gepland.

De leden, APL, Hapag-Lloyd, Hyundai Merchant Marine, MOL, NYK Line en OOCL, besloten medio februari het aantal wekelijkse afvaarten vanwege het achterblijvende ladingaanbod terug te brengen van vijf tot vier. Met een vertrek op 7 juli uit het Chinese Fuzhou komt het aantal wekelijkse afvaarten volgens de laatste plannen weer op vijf.

Vervolgens doen de schepen in Azië Kaohsiung, Xiamen, Nansha, Shekou, Hongkong, Singapore en Colombo aan en in Europa Southampton, Antwerpen, Hamburg en Rotterdam. Om in de tussentijd toch alle havens te blijven bedienen, wordt de rotatie van Loop 4 en 5 in een aantal gevallen aangepast.

Al met al betekent het besluit dat elf schepen van rond de 13.000 teu ruim vier maanden werkloos aan de kade blijven liggen. Dat is tekenend voor de deplorabele staat waarin de containervaart op ’s werelds belangrijkste intercontinentale verbinding verkeert. De rederijen hebben de afgelopen maanden uit alle macht geprobeerd de tarieven omhoog te krijgen, maar die pogingen zijn bij gebrek aan lading mislukt. Terugschroeven van de capaciteit is daarom de enig overblijvende optie.