In de week van 15 tot en met 21 april stond dagelijks een bericht online dat ik zo opvallend vond, dat ik het ouderwets geprint heb en op een stapel opvallende Nieuwsblad Transport-berichten terecht kwam. Het opvallende aan deze berichten is dat de meeste aan elkaar gerelateerd zijn.

Containerhaven Rotterdam verliest terrein‘ las ik op 19 april. De overslag nam met 3,5% af tot 3 miljoen teu, terwijl Antwerpen groeide met 4,6% tot 2,5 miljoen teu (‘Antwerpen verwerkt bijna 5% meer containers‘). ‘Het gat met Antwerpen bedraagt nog maar een half miljoen teu’ werd iets te gretig in mijn omgeving opgemerkt – overigens bedroeg het verschil van Rotterdam met Hamburg in 2003 maar één miljoen teu op jaarbasis.

Ik kijk liever naar de lange termijn. In de periode 2007 tot en met 2015 bedroeg de groei van Rotterdam een gezonde 13,4% en Antwerpen, inderdaad, 18,1%. Maar allianties wijzigen snel en de Maasvlakte 2 terminals starten op. Volgend jaar kan het beeld zomaar omgekeerd zijn.