‘Mogelijk niet acht rederijen in nieuwe alliantie’

Lijnvaart

De nieuwe alliantie die gevormd moet worden uit acht overgebleven rederijen zal mogelijk niet alle acht bedrijven omvatten. Dat zegt een FMC-commissaris vlak voor een ontmoeting met de reders.

Commissaris William Doyle van de Federal Maritime Commission (FMC), het Amerikaanse orgaan dat verantwoordelijk is voor (een deel van) de maritieme regelgeving, zei tijdens een conferentie op 5 mei: ‘Ik kan jullie vertellen dat er een kans is dat tegen het einde van volgende week een nieuwe alliantie wordt aangekondigd. Ik zal spoedig met vertegenwoordigers van de rederijen bijeenkomen. Die nieuwe alliantie omvat mogelijk niet alle acht overgebleven rederijen, maar zou dit uiteindelijk wel kunnen.’ Een transcript van de speech is op de site van MarineLink geplaatst.

De uitspraken zijn in strijd met een voorspelling die Alphaliner eerder deze week deed. Volgens het onderzoeksbureau onderzoeken de overgebleven rederijen een alliantie met alle acht bedrijven plus eventueel de Duitse rederij Hamburg Süd, die vooralsnog niet deelnam in een alliantie.

De uitsprak van Doyle kan mogelijk slecht nieuws zijn voor de Zuid-Koreaanse rederijen Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine. Beide rederijen kampen met een hoge schuldenlast en zijn momenteel verwikkeld in een door schuldeisers geleide herstructurering. Voor beide rederijen hangt het succes daarvan voor een deel af van het overeenkomen van nieuwe, lagere chartertarieven met buitenlandse scheepseigenaren. Mogelijk doelt Doyle er met zijn uitspraak op dat Hanjin en HMM pas deel kunnen nemen in de nieuwe alliantie als zij hun herstructurering succesvol afronden.

Sinds Cosco en China Shipping en CMA CGM en NOL eind vorig jaar hun fusies aankondigden is de containervaart opgeschud door een nieuwe consolidatieslag die alle rederijen treft. De fusies van de Chinese rederijen en CMA CGM en NOL culmineerde vorige maand in de oprichting van de Ocean Alliance, die bestaat uit Cosco Container Lines, CMA CGM, Evergreen en OOCL. Als gevolg van deze nieuwe samenwerking zijn drie van de vier bestaande allianties volledig overhoop gehaald, namelijk G6, CKYHE en Ocean Three.
De acht overgebleven rederijen (Hapag-Lloyd, Hanjin, Hyundai Merchant Marine, “K”Line, MOL, NYK Line, UASC en Yang Ming) zullen zich snel moeten reorganiseren om gelijktijdig met de Ocean Alliance per april 2017 van start te kunnen gaan.

Maersk CEO Nils Andersen reageerde tijdens de presentatie van de eerste kwartaalcijfers op het alliantietumult: ‘Met de vorming van de Ocean Alliance zullen de kleine en midsize carriers hun toekomstrategie radicaal moeten herzien en ofwel samen een nieuwe alliantie vormen of zich focussen op long haul routes of specifieke regio’s.’ Andersen noemde de consolidatie een ‘goede ontwikkeling’ en zei dat 2M van Maersk Line en MSC gebaat is bij de huidige onrust, omdat 2M een stabiele alliantie is en dat is waar verladers naar op zoek zijn.

‘Mogelijk niet acht rederijen in nieuwe alliantie’ | NT

‘Mogelijk niet acht rederijen in nieuwe alliantie’

Lijnvaart

De nieuwe alliantie die gevormd moet worden uit acht overgebleven rederijen zal mogelijk niet alle acht bedrijven omvatten. Dat zegt een FMC-commissaris vlak voor een ontmoeting met de reders.

Commissaris William Doyle van de Federal Maritime Commission (FMC), het Amerikaanse orgaan dat verantwoordelijk is voor (een deel van) de maritieme regelgeving, zei tijdens een conferentie op 5 mei: ‘Ik kan jullie vertellen dat er een kans is dat tegen het einde van volgende week een nieuwe alliantie wordt aangekondigd. Ik zal spoedig met vertegenwoordigers van de rederijen bijeenkomen. Die nieuwe alliantie omvat mogelijk niet alle acht overgebleven rederijen, maar zou dit uiteindelijk wel kunnen.’ Een transcript van de speech is op de site van MarineLink geplaatst.

De uitspraken zijn in strijd met een voorspelling die Alphaliner eerder deze week deed. Volgens het onderzoeksbureau onderzoeken de overgebleven rederijen een alliantie met alle acht bedrijven plus eventueel de Duitse rederij Hamburg Süd, die vooralsnog niet deelnam in een alliantie.

De uitsprak van Doyle kan mogelijk slecht nieuws zijn voor de Zuid-Koreaanse rederijen Hanjin Shipping en Hyundai Merchant Marine. Beide rederijen kampen met een hoge schuldenlast en zijn momenteel verwikkeld in een door schuldeisers geleide herstructurering. Voor beide rederijen hangt het succes daarvan voor een deel af van het overeenkomen van nieuwe, lagere chartertarieven met buitenlandse scheepseigenaren. Mogelijk doelt Doyle er met zijn uitspraak op dat Hanjin en HMM pas deel kunnen nemen in de nieuwe alliantie als zij hun herstructurering succesvol afronden.

Sinds Cosco en China Shipping en CMA CGM en NOL eind vorig jaar hun fusies aankondigden is de containervaart opgeschud door een nieuwe consolidatieslag die alle rederijen treft. De fusies van de Chinese rederijen en CMA CGM en NOL culmineerde vorige maand in de oprichting van de Ocean Alliance, die bestaat uit Cosco Container Lines, CMA CGM, Evergreen en OOCL. Als gevolg van deze nieuwe samenwerking zijn drie van de vier bestaande allianties volledig overhoop gehaald, namelijk G6, CKYHE en Ocean Three.
De acht overgebleven rederijen (Hapag-Lloyd, Hanjin, Hyundai Merchant Marine, “K”Line, MOL, NYK Line, UASC en Yang Ming) zullen zich snel moeten reorganiseren om gelijktijdig met de Ocean Alliance per april 2017 van start te kunnen gaan.

Maersk CEO Nils Andersen reageerde tijdens de presentatie van de eerste kwartaalcijfers op het alliantietumult: ‘Met de vorming van de Ocean Alliance zullen de kleine en midsize carriers hun toekomstrategie radicaal moeten herzien en ofwel samen een nieuwe alliantie vormen of zich focussen op long haul routes of specifieke regio’s.’ Andersen noemde de consolidatie een ‘goede ontwikkeling’ en zei dat 2M van Maersk Line en MSC gebaat is bij de huidige onrust, omdat 2M een stabiele alliantie is en dat is waar verladers naar op zoek zijn.