Ook Hanjin heeft lagere charterkosten nodig

Lijnvaart

Na Hyundai Merchant Marine is ook Hanjin Shipping nu officieel aan een door schuldeisers geleide herstructurering van het bedrijf begonnen. Die moet een faillissement voorkomen.

De herstructurering is op 4 mei goedgekeurd door zeven schuldeisende banken, onder aanvoering van de door de staat beheerde Korea Development Bank. De banken hebben ingestemd met een door Hanjin voorgesteld plan dat onder andere de verkoop van de bulkdivisie, verlaging van de chartertarieven en een overeenkomst voor schuldenherstructurering met de obligatiehouders inhoudt. Daarnaast hebben de banken als voorwaarde gesteld dat Hanjin een positie binnen een alliantie behoudt.

Hanjin is Zuid-Korea’s grootste rederij qua capaciteit. Het bedrijf kampt met jarenlange verliezen en een hoge schuldenlast van 5,6 biljoen won, wat gelijk is aan zo’n 4,8 miljard dollar. Het bedrijf heeft de laatste jaren al hard gewerkt aan verbetering en dat is terug te zien in de jaarcijfers. Het verlies van de rederij is teruggelopen van 712 miljard won in 2013 naar 22 miljard won in 2015, dat is ongeveer 18,7 miljoen dollar. De schuldenlast hangt het bedrijf echter als een strop om de nek.

De banken hebben Hanjin drie maanden uitstel gegeven op de betaling van aflopende schulden. Binnen die tijd moeten nieuwe afspraken met zowel de charteraars als de obligatiehouders zijn gemaakt. Hanjin heeft een team opgesteld dat charteraars moet overtuigen om de chartertarieven met 20 tot 30% te verlagen, meldt The Korea Herald. Eind mei verwacht de rederij nieuwe afspraken met 22 scheepseigenaren te hebben gemaakt. In navolging van Hyundai Merchant Marine heeft CEO Tai Soo Suk van Hanjin Shipping hen een brief gestuurd, die in handen is van diverse media. In die brief schrijft het bedrijf dat ‘inspanningen van de rederij alleen mogelijk niet genoeg zijn om de liquiditeitsproblemen volledig op te lossen.’

Hanjin heeft een vloot van 100 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 613.000 teu waarvan er 63 worden ingehuurd bij buitenlandse scheepseigenaren. De herstructurering lijkt sterk op de regeling die de kleinere landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) eerder dit jaar kreeg. HMM kampt eveneens met een torenhoge schuld, hoewel deze met 4,8 biljoen won (4 miljard dollar) iets kleiner is dan die van landgenoot en rivaal Hanjin Shipping. HMM schreef in februari al een brief naar de scheepseigenaren waarin hen dringend verzocht werd de chartertarieven te verlagen, omdat anders een faillissement niet meer voorkomen kon worden. Gesprekken hierover zijn gaande maar lopen volgens berichtgeving moeizaam.

Voor beide rederijen is een hervorming van de schuldenlast ook cruciaal uit oogpunt van de nieuwe alliantievorming: met een grote schuldenlast en een onzekere toekomst zijn zij geen aantrekkelijke partners voor een eventuele nieuwe alliantie.

Ook Hanjin heeft lagere charterkosten nodig | NT

Ook Hanjin heeft lagere charterkosten nodig

Lijnvaart

Na Hyundai Merchant Marine is ook Hanjin Shipping nu officieel aan een door schuldeisers geleide herstructurering van het bedrijf begonnen. Die moet een faillissement voorkomen.

De herstructurering is op 4 mei goedgekeurd door zeven schuldeisende banken, onder aanvoering van de door de staat beheerde Korea Development Bank. De banken hebben ingestemd met een door Hanjin voorgesteld plan dat onder andere de verkoop van de bulkdivisie, verlaging van de chartertarieven en een overeenkomst voor schuldenherstructurering met de obligatiehouders inhoudt. Daarnaast hebben de banken als voorwaarde gesteld dat Hanjin een positie binnen een alliantie behoudt.

Hanjin is Zuid-Korea’s grootste rederij qua capaciteit. Het bedrijf kampt met jarenlange verliezen en een hoge schuldenlast van 5,6 biljoen won, wat gelijk is aan zo’n 4,8 miljard dollar. Het bedrijf heeft de laatste jaren al hard gewerkt aan verbetering en dat is terug te zien in de jaarcijfers. Het verlies van de rederij is teruggelopen van 712 miljard won in 2013 naar 22 miljard won in 2015, dat is ongeveer 18,7 miljoen dollar. De schuldenlast hangt het bedrijf echter als een strop om de nek.

De banken hebben Hanjin drie maanden uitstel gegeven op de betaling van aflopende schulden. Binnen die tijd moeten nieuwe afspraken met zowel de charteraars als de obligatiehouders zijn gemaakt. Hanjin heeft een team opgesteld dat charteraars moet overtuigen om de chartertarieven met 20 tot 30% te verlagen, meldt The Korea Herald. Eind mei verwacht de rederij nieuwe afspraken met 22 scheepseigenaren te hebben gemaakt. In navolging van Hyundai Merchant Marine heeft CEO Tai Soo Suk van Hanjin Shipping hen een brief gestuurd, die in handen is van diverse media. In die brief schrijft het bedrijf dat ‘inspanningen van de rederij alleen mogelijk niet genoeg zijn om de liquiditeitsproblemen volledig op te lossen.’

Hanjin heeft een vloot van 100 schepen met een gezamenlijke capaciteit van 613.000 teu waarvan er 63 worden ingehuurd bij buitenlandse scheepseigenaren. De herstructurering lijkt sterk op de regeling die de kleinere landgenoot Hyundai Merchant Marine (HMM) eerder dit jaar kreeg. HMM kampt eveneens met een torenhoge schuld, hoewel deze met 4,8 biljoen won (4 miljard dollar) iets kleiner is dan die van landgenoot en rivaal Hanjin Shipping. HMM schreef in februari al een brief naar de scheepseigenaren waarin hen dringend verzocht werd de chartertarieven te verlagen, omdat anders een faillissement niet meer voorkomen kon worden. Gesprekken hierover zijn gaande maar lopen volgens berichtgeving moeizaam.

Voor beide rederijen is een hervorming van de schuldenlast ook cruciaal uit oogpunt van de nieuwe alliantievorming: met een grote schuldenlast en een onzekere toekomst zijn zij geen aantrekkelijke partners voor een eventuele nieuwe alliantie.