Zes reders maken nieuwe alliantie bekend: THE Alliance

Lijnvaart

De spanning en speculatie is voorbij. Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK, "K" Line en Yang Ming hebben bekend gemaakt te gaan samenwerken in THE Alliance.

De reders starten per april 2017, wat gelijktijdig is met de start van de Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL. Net als deze alliantie heeft ook THE Alliance een eerste contractduur van vijf jaar.

De samenwerking van de zes reders wordt op termijn versterkt door UASC, die momenteel in gesprek is met Hapag-Lloyd over een fusie. In een persbericht meldt Hapag-Lloyd dat ‘de gesprekken nog gaande zijn, maar er nog geen bindende overeenkomst is gesloten’.

Hyundai Merchant Marine blijft door de constructie alleen achter, maar in een verklaring zegt de rederij in dat de toetreding tot THE Alliance ‘alleen wordt uitgesteld omdat er sinds het begin van dit jaar berichten in de media zijn geweest dat HMM mogelijk onder curatele wordt gesteld.’ Ook zegt de rederij in gesprek te zijn over toetreding tot de alliantie begin juni wanneer ‘HMM’s bedrijf weer genormaliseerd is.’

HMM ondergaat momenteel een herstructurering die rond die tijd moet worden afgerond. Daarvoor is de rederij in onderhandeling met scheepseigenaren over verlaging van de chartertarieven en met obligatiehouders over een herstructurering van de schuld. HMM is ook van plan om schulden om te zetten in aandelen. Volgens de Koreaanse rederij zal de goedkeuring van de alliantie pas in september aan de Amerikaanse Federal Maritime Commission worden voorgelegd, ‘dus er is nog voldoende tijd om HMM’s toetreding tot THE Alliance te bespreken.’

Met zijn zessen hebben de reders een vloot van 620 schepen met een totale capaciteit van 3,5 miljoen teu, wat volgens de carriers gelijk is aan zo’n 18% van de totale containervlootcapaciteit. Dit is overigens wel een som van de totale vloot van elke rederij en omvat dus ook schepen die op andere routes varen dan de oost-west routes waarvoor de alliantie is opgericht. Als UASC en HMM zich bij de alliantie voegen groeit deze capaciteit tot met nog eens zo’n 950.000 teu.

Zes reders maken nieuwe alliantie bekend: THE Alliance | NT

Zes reders maken nieuwe alliantie bekend: THE Alliance

Lijnvaart

De spanning en speculatie is voorbij. Hanjin, Hapag-Lloyd, MOL, NYK, "K" Line en Yang Ming hebben bekend gemaakt te gaan samenwerken in THE Alliance.

De reders starten per april 2017, wat gelijktijdig is met de start van de Ocean Alliance van CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL. Net als deze alliantie heeft ook THE Alliance een eerste contractduur van vijf jaar.

De samenwerking van de zes reders wordt op termijn versterkt door UASC, die momenteel in gesprek is met Hapag-Lloyd over een fusie. In een persbericht meldt Hapag-Lloyd dat ‘de gesprekken nog gaande zijn, maar er nog geen bindende overeenkomst is gesloten’.

Hyundai Merchant Marine blijft door de constructie alleen achter, maar in een verklaring zegt de rederij in dat de toetreding tot THE Alliance ‘alleen wordt uitgesteld omdat er sinds het begin van dit jaar berichten in de media zijn geweest dat HMM mogelijk onder curatele wordt gesteld.’ Ook zegt de rederij in gesprek te zijn over toetreding tot de alliantie begin juni wanneer ‘HMM’s bedrijf weer genormaliseerd is.’

HMM ondergaat momenteel een herstructurering die rond die tijd moet worden afgerond. Daarvoor is de rederij in onderhandeling met scheepseigenaren over verlaging van de chartertarieven en met obligatiehouders over een herstructurering van de schuld. HMM is ook van plan om schulden om te zetten in aandelen. Volgens de Koreaanse rederij zal de goedkeuring van de alliantie pas in september aan de Amerikaanse Federal Maritime Commission worden voorgelegd, ‘dus er is nog voldoende tijd om HMM’s toetreding tot THE Alliance te bespreken.’

Met zijn zessen hebben de reders een vloot van 620 schepen met een totale capaciteit van 3,5 miljoen teu, wat volgens de carriers gelijk is aan zo’n 18% van de totale containervlootcapaciteit. Dit is overigens wel een som van de totale vloot van elke rederij en omvat dus ook schepen die op andere routes varen dan de oost-west routes waarvoor de alliantie is opgericht. Als UASC en HMM zich bij de alliantie voegen groeit deze capaciteit tot met nog eens zo’n 950.000 teu.