Europese scheepsbouwsector doet het goed in slechte markt

Scheepsbouw

Nieuwbouworders van Europese scheepswerven zijn dit jaar met een groei van 45% de lucht ingeschoten. Aziatische werven daarentegen kampen met het laagste aantal nieuwbouworders in twintig jaar.

Europa is de enige regio die momenteel goed presteert. In de eerste acht maanden van 2016 steeg het aantal orders met 45% ten opzichte van vorig jaar, tot een totaal brutotonnage van 2,52 miljoen ton. Aziatische werven zien juist dramatische dalingen in het aantal nieuwe orders. In Japan en Zuid-Korea is de order-intake met respectievelijk 86,7% en 86,5% gedaald, terwijl China het aantal orders zag halveren. Dat blijkt uit onderzoek van scheepvaartorganisatie BIMCO.

Volgens BIMCO wordt de daling wereldwijd vooral gedreven door sterk teruglopende orders vanuit de container- en tankermarkt. Vorig jaar waren deze markten samen nog goed voor twee derde van de totale wereldwijde orders, maar dit jaar laten de markten enorme dalingen zien. De kooplust van containerrederijen is, nu iedereen verlies maakt, eindelijk bedaard. Daardoor is het aantal nieuwbouworders met 84,1% gedaald. Orders vanuit de tankermarkt gingen daalden eveneens spectaculair, namelijk met 80%. Bovenop deze markten hebben de Aziatische werven, die zich vooral specialiseren in het bouwen van grote bakken, te maken met een orderstop vanuit de droge ladingmarkt en de malaise in de offshore.

Reden dat Europa het wel goed is omdat de regio zich in heel andere markten specialiseert. ‘De bulk van de orders in Europa betreft cruiseschepen’, zegt marktanalist Ralph Dazert van Netherlands Maritime Technology. Die markt wordt gedomineerd door de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri, het Duitse Meyer Werft en STX France. Volgens Dazert is de waarde van deze schepen hoog en is er nog weinig concurrentie vanuit China, omdat de bouw van cruiseschepen erg complex is. ‘Het vereist veel logistieke processen. Het is te vergelijken met de bouw van een vliegtuig.’

Andere segmenten waar Europa goed op scoort zijn de bouw van bijzondere bagger- en offshore schepen, zo bouwt Royal IHC momenteel de eerste twee LNG-aangedreven baggerschepen ter wereld, en de bouw van ferry’s en werkboten.

‘Ook opvallend is de groei in bouw van vissersschepen’, zegt Dazert. ‘Door de lage olieprijs zijn de marges in de visserij verbetert, waardoor er meer wordt besteld. De Noorse werven hebben een sterke visserijtraditie en in tijden dat de offshore-orders teruglopen gaan deze werven op agressieve wijze achter de vissers aan. Voor een trawler van 80 tot 90 meter wordt toch al snel 30 miljoen betaald.’

De orderdroogte in Azië vormt een gevaar voor de Nederlandse scheepsbouwsector, zei directeur nieuwbouw Patrick van Eerten van Boskalis tijdens het Maritime Industry congres eerder dit jaar. Nu de meeste markten op hun gat liggen ‘gaat China doen wat wij in de jaren ’70 ook deden, namelijk specialiseren.’ Er zijn volgens hem al 1600 werven in China gesloten als gevolg van de geringe vraag. ‘En wat overblijft, gaat zich heel snel specialiseren in iets wat één van u hier in de zaal ook doet.’

Europese scheepsbouwsector doet het goed in slechte markt | NT

Europese scheepsbouwsector doet het goed in slechte markt

Scheepsbouw

Nieuwbouworders van Europese scheepswerven zijn dit jaar met een groei van 45% de lucht ingeschoten. Aziatische werven daarentegen kampen met het laagste aantal nieuwbouworders in twintig jaar.

Europa is de enige regio die momenteel goed presteert. In de eerste acht maanden van 2016 steeg het aantal orders met 45% ten opzichte van vorig jaar, tot een totaal brutotonnage van 2,52 miljoen ton. Aziatische werven zien juist dramatische dalingen in het aantal nieuwe orders. In Japan en Zuid-Korea is de order-intake met respectievelijk 86,7% en 86,5% gedaald, terwijl China het aantal orders zag halveren. Dat blijkt uit onderzoek van scheepvaartorganisatie BIMCO.

Volgens BIMCO wordt de daling wereldwijd vooral gedreven door sterk teruglopende orders vanuit de container- en tankermarkt. Vorig jaar waren deze markten samen nog goed voor twee derde van de totale wereldwijde orders, maar dit jaar laten de markten enorme dalingen zien. De kooplust van containerrederijen is, nu iedereen verlies maakt, eindelijk bedaard. Daardoor is het aantal nieuwbouworders met 84,1% gedaald. Orders vanuit de tankermarkt gingen daalden eveneens spectaculair, namelijk met 80%. Bovenop deze markten hebben de Aziatische werven, die zich vooral specialiseren in het bouwen van grote bakken, te maken met een orderstop vanuit de droge ladingmarkt en de malaise in de offshore.

Reden dat Europa het wel goed is omdat de regio zich in heel andere markten specialiseert. ‘De bulk van de orders in Europa betreft cruiseschepen’, zegt marktanalist Ralph Dazert van Netherlands Maritime Technology. Die markt wordt gedomineerd door de Italiaanse scheepsbouwer Fincantieri, het Duitse Meyer Werft en STX France. Volgens Dazert is de waarde van deze schepen hoog en is er nog weinig concurrentie vanuit China, omdat de bouw van cruiseschepen erg complex is. ‘Het vereist veel logistieke processen. Het is te vergelijken met de bouw van een vliegtuig.’

Andere segmenten waar Europa goed op scoort zijn de bouw van bijzondere bagger- en offshore schepen, zo bouwt Royal IHC momenteel de eerste twee LNG-aangedreven baggerschepen ter wereld, en de bouw van ferry’s en werkboten.

‘Ook opvallend is de groei in bouw van vissersschepen’, zegt Dazert. ‘Door de lage olieprijs zijn de marges in de visserij verbetert, waardoor er meer wordt besteld. De Noorse werven hebben een sterke visserijtraditie en in tijden dat de offshore-orders teruglopen gaan deze werven op agressieve wijze achter de vissers aan. Voor een trawler van 80 tot 90 meter wordt toch al snel 30 miljoen betaald.’

De orderdroogte in Azië vormt een gevaar voor de Nederlandse scheepsbouwsector, zei directeur nieuwbouw Patrick van Eerten van Boskalis tijdens het Maritime Industry congres eerder dit jaar. Nu de meeste markten op hun gat liggen ‘gaat China doen wat wij in de jaren ’70 ook deden, namelijk specialiseren.’ Er zijn volgens hem al 1600 werven in China gesloten als gevolg van de geringe vraag. ‘En wat overblijft, gaat zich heel snel specialiseren in iets wat één van u hier in de zaal ook doet.’