Dat zei topmanager Caroline Becquart, verantwoordelijk voor het Aziatische netwerk en allianties bij MSC, op een scheepsvaartcongres deze week in Hamburg. Volgens de bestuurder ‘is de zaak nog lang niet beklonken’. Zij voegde er verder aan toe dat een deal alleen wordt gesloten als het ook duidelijk in het belang van MSC is.
Het is nog onduidelijk of Maersk, dat in de markt ook wordt genoemd als mogelijke overnamekandidaat van “K” Line, nog vraagtekens zet bij het toetreden van HMM tot de 2M-alliantie.

De aarzelende opstelling van MSC zorgt zeker voor meer kopzorgen binnen de top van de Koreaanse rederij. Indien HMM niet kan toetreden tot de 2M-alliantie komt ook de lopende schuldensanering op losse schroeven te staan. Schuldeisers hebben daarvoor als belangrijke voorwaarde gesteld dat HMM in de veilige haven van een grote containeralliantie moet worden geloodst. Indien dit niet doorgaat, dreigt voor HMM hetzelfde lot als dat van Hanjin, vrezen marktkenners.