Flinter in surseance

Rederij

De Barendrechtse rederij Flinter Groep heeft om uitstel van betaling gevraagd, doorgaans een eerste stap richting faillissement.

Oorzaak is de aanhoudende malaise in de scheepvaart, die zijn negende jaar is ingegaan. Veel schepen draaien daardoor al jaren met verlies.

Flinter beheert een vloot van 35 kleine bulkschepen in de range van 2.500 tot 11.000 ton, waarin het in de meeste gevallen ook een economisch belang heeft. ING heeft kredieten verstrekt voor negen van die schepen, maar weigerde onlangs de financiering te verlengen. De bank wil dat ze worden verkocht. Dat raakt de inkomsten van het bedrijf dusdanig, dat het zelf ook niet meer kan voldoen aan de voorwaarden voor zijn leningen bij ING.

Het besluit van de bank ‘om ook bij de Groep de stekker eruit te trekken’ heeft de directie van Flinter ‘volledig verrast’. ‘Pas vorige week informeerde de bank ons dat zij niet bereid was om door te gaan en bevroor per direct alle bankrekeningen’, laat de directie weten.

Op het hoofdkantoor van Flinter werken ongeveer 65 mensen. Het bedrijf heeft geen zeevarenden in vaste dienst, maar op de schepen werken in totaal zo’n 350 mensen. Ook hun banen staan mogelijk op de tocht nu een deel mogelijk wordt verkocht, en van de rest de beheerder dreigt weg te vallen. Directeur Bart Otto liet weten dat wel wordt nagedacht over een doorstart in afgeslankte vorm.

Als de negen schepen die ING gefinancierd heeft inderdaad worden verkocht, dreigt ook een enorme strop voor particuliere beleggers die er geld in hebben zitten. Zij zien niets van hun investering terug, want onder de huidige marktomstandigheden zal de verkoopprijs weinig voorstellen, vermoedt Otto. Ook ING zelf blijft volgens hem met een miljoenenstrop zitten.

Flinter is met zijn vloot actief in de bulk- en stukgoedmarkt. Die markt is met de start van de economische crisis in 2008 ingestort. In slechts een paar maanden tijd daalde de Baltic Dry Index, de belangrijkste graadmeter voor tarieven in de bulkvaart, van 11.400 naar 892 punten. Negen jaar later duurt deze crisis nog altijd voort.

‘De bulkmarkt is zo beroerd dat de grote bulkschepen voor dezelfde tarieven varen als de kleine’, zegt Otto. ‘Daardoor blijven de vooruitzichten voor onze markt, ondanks het feit dat er al jaren geen kleine schepen meer worden gebouwd, niet positief.’ In reactie hierop heeft Flinter zich de afgelopen jaren ontwikkeld van reder naar scheepsmanager. Het bedrijf ontdeed zich van meerderheidsbelangen in schepen en schrapte het varende personeel van de loonlijst.

Flinter kwam precies een jaar geleden ook al in het nieuws toen het vrachtschip ‘Flinterstar’ voor de kust van Zeebrugge zonk na een aanvaring met een gastanker. Behalve de olievervuiling die het ongeluk veroorzaakte, trok ook de juridische strijd over de bergingskosten de aandacht. Uiteindelijk kwamen die voor rekening van de rederij.

Reacties

Wat een treurig bericht. Een slechte zaak voor maritiem Nederland. Sterkte iedereen aldaar.

Geplaatst door: Robert van Muiden op
Flinter in surseance | NT

Flinter in surseance

Rederij

De Barendrechtse rederij Flinter Groep heeft om uitstel van betaling gevraagd, doorgaans een eerste stap richting faillissement.

Oorzaak is de aanhoudende malaise in de scheepvaart, die zijn negende jaar is ingegaan. Veel schepen draaien daardoor al jaren met verlies.

Flinter beheert een vloot van 35 kleine bulkschepen in de range van 2.500 tot 11.000 ton, waarin het in de meeste gevallen ook een economisch belang heeft. ING heeft kredieten verstrekt voor negen van die schepen, maar weigerde onlangs de financiering te verlengen. De bank wil dat ze worden verkocht. Dat raakt de inkomsten van het bedrijf dusdanig, dat het zelf ook niet meer kan voldoen aan de voorwaarden voor zijn leningen bij ING.

Het besluit van de bank ‘om ook bij de Groep de stekker eruit te trekken’ heeft de directie van Flinter ‘volledig verrast’. ‘Pas vorige week informeerde de bank ons dat zij niet bereid was om door te gaan en bevroor per direct alle bankrekeningen’, laat de directie weten.

Op het hoofdkantoor van Flinter werken ongeveer 65 mensen. Het bedrijf heeft geen zeevarenden in vaste dienst, maar op de schepen werken in totaal zo’n 350 mensen. Ook hun banen staan mogelijk op de tocht nu een deel mogelijk wordt verkocht, en van de rest de beheerder dreigt weg te vallen. Directeur Bart Otto liet weten dat wel wordt nagedacht over een doorstart in afgeslankte vorm.

Als de negen schepen die ING gefinancierd heeft inderdaad worden verkocht, dreigt ook een enorme strop voor particuliere beleggers die er geld in hebben zitten. Zij zien niets van hun investering terug, want onder de huidige marktomstandigheden zal de verkoopprijs weinig voorstellen, vermoedt Otto. Ook ING zelf blijft volgens hem met een miljoenenstrop zitten.

Flinter is met zijn vloot actief in de bulk- en stukgoedmarkt. Die markt is met de start van de economische crisis in 2008 ingestort. In slechts een paar maanden tijd daalde de Baltic Dry Index, de belangrijkste graadmeter voor tarieven in de bulkvaart, van 11.400 naar 892 punten. Negen jaar later duurt deze crisis nog altijd voort.

‘De bulkmarkt is zo beroerd dat de grote bulkschepen voor dezelfde tarieven varen als de kleine’, zegt Otto. ‘Daardoor blijven de vooruitzichten voor onze markt, ondanks het feit dat er al jaren geen kleine schepen meer worden gebouwd, niet positief.’ In reactie hierop heeft Flinter zich de afgelopen jaren ontwikkeld van reder naar scheepsmanager. Het bedrijf ontdeed zich van meerderheidsbelangen in schepen en schrapte het varende personeel van de loonlijst.

Flinter kwam precies een jaar geleden ook al in het nieuws toen het vrachtschip ‘Flinterstar’ voor de kust van Zeebrugge zonk na een aanvaring met een gastanker. Behalve de olievervuiling die het ongeluk veroorzaakte, trok ook de juridische strijd over de bergingskosten de aandacht. Uiteindelijk kwamen die voor rekening van de rederij.

Reacties

Wat een treurig bericht. Een slechte zaak voor maritiem Nederland. Sterkte iedereen aldaar.

Geplaatst door: Robert van Muiden op