Ocean Alliance krijgt groen licht in VS

Allianties

Als het aan de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) ligt, mag de Ocean Alliance van Cosco, CMA CGM, OOCL en Evergreen per vandaag zijn operaties beginnen.

De maritieme autoriteit, die ook mededingingszaken binnen de industrie reguleert, ziet geen bezwaren in de samenwerking.

‘De Commissie heeft hard gewerkt om een balans te vinden tussen de belangen van de leden van de Ocean Alliance en die van alle andere partijen in de intermodale toeleveringsketen, met als ultieme doel het waarborgen van de concurrentie in de internationale zeevaart’, zegt voorzitter Mario Cordero van de Federal Maritime Commission. Hij noemt de overeenkomst een ‘consensus’ van maatregelen die de reders van de Ocean Alliance in staat stelt om efficiëntie te behalen, zonder daarbij de markt te schaden.

Het goedkeuringsproces van de FMC verliep niet zonder obstakels. In augustus werden de vier rederijen om extra informatie gevraagd omdat commissielid William Doyle zich zorgen maakte over de financiële kracht van de samenwerking. ‘Door hun gezamenlijke koopkracht te gebruiken zouden zij (de leden van de alliantie, red.) derde partijen zoals kleine ondernemingen, leveranciers en andere dienstverleners kunnen schaden’, zei Doyle toen. Die zorgen zijn door de extra geleverde informatie kennelijk weggenomen.

De leden van de alliantie mogen van Amerika nu hun schepen delen door ladingruimte aan boord uit te wisselen op internationale scheepvaartroutes tussen de Verenigde Staten en havens in Noord-Europa, het Middellands Zeegebied, het Midden-Oosten, Canada, Midden-Amerika en de Cariben. Om dat daadwerkelijk te kunnen doen heeft de Ocean Alliance ook toestemming van onder andere China en de EU nodig. Daar wordt nog op gewacht. Cosco, CMA CGM, OOCL en Evergreen willen per april 2017 hun nieuwe alliantie starten.

De reorganisatie van de containerallianties zorgt voor grote spanningen in havens. Wie krijgt er per april lading, en tegen welke prijs?

Ocean Alliance krijgt groen licht in VS | NT

Ocean Alliance krijgt groen licht in VS

Allianties

Als het aan de Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) ligt, mag de Ocean Alliance van Cosco, CMA CGM, OOCL en Evergreen per vandaag zijn operaties beginnen.

De maritieme autoriteit, die ook mededingingszaken binnen de industrie reguleert, ziet geen bezwaren in de samenwerking.

‘De Commissie heeft hard gewerkt om een balans te vinden tussen de belangen van de leden van de Ocean Alliance en die van alle andere partijen in de intermodale toeleveringsketen, met als ultieme doel het waarborgen van de concurrentie in de internationale zeevaart’, zegt voorzitter Mario Cordero van de Federal Maritime Commission. Hij noemt de overeenkomst een ‘consensus’ van maatregelen die de reders van de Ocean Alliance in staat stelt om efficiëntie te behalen, zonder daarbij de markt te schaden.

Het goedkeuringsproces van de FMC verliep niet zonder obstakels. In augustus werden de vier rederijen om extra informatie gevraagd omdat commissielid William Doyle zich zorgen maakte over de financiële kracht van de samenwerking. ‘Door hun gezamenlijke koopkracht te gebruiken zouden zij (de leden van de alliantie, red.) derde partijen zoals kleine ondernemingen, leveranciers en andere dienstverleners kunnen schaden’, zei Doyle toen. Die zorgen zijn door de extra geleverde informatie kennelijk weggenomen.

De leden van de alliantie mogen van Amerika nu hun schepen delen door ladingruimte aan boord uit te wisselen op internationale scheepvaartroutes tussen de Verenigde Staten en havens in Noord-Europa, het Middellands Zeegebied, het Midden-Oosten, Canada, Midden-Amerika en de Cariben. Om dat daadwerkelijk te kunnen doen heeft de Ocean Alliance ook toestemming van onder andere China en de EU nodig. Daar wordt nog op gewacht. Cosco, CMA CGM, OOCL en Evergreen willen per april 2017 hun nieuwe alliantie starten.

De reorganisatie van de containerallianties zorgt voor grote spanningen in havens. Wie krijgt er per april lading, en tegen welke prijs?