Suezkanaal wil reders vooruit laten betalen

Infrastructuur

Egypte wil rederijen middels kortingen verleiden om de transitgelden voor het Suezkanaal een aantal jaren vooruit te betalen. Vanwege toegenomen concurrentie probeert het land omzet te verzekeren.

Voorzitter Mohab Mamish van de Suez Canal Authority zegt tegen de The Wall Street Journal in gesprek te zijn met grote rederijen over een betalingsschema waarin reders een bepaald bedrag overmaken, bij voorkeur genoeg om alle reizen voor een periode van drie of vijf jaar te dekken, waarvan tijdens iedere transit van een schip het tarief wordt afgeschreven. ‘In ruil daarvoor bieden wij hen 3% korting’, zegt hij.

De kanaalbeheerder is in gesprekken met Maersk Line, MSC en CMA CGM en meldt dat deze gesprekken voorspoedig verlopen. Mogelijk worden volgende week al overeenkomsten bereikt die per 2017 ingaan. Maersk Line heeft de gesprekken tegenover de krant bevestigd. De drie rederijen zijn samen goed voor anderhalf miljard dollar aan inkomsten per jaar.

Het Suezkanaal heeft last van toegenomen concurrentie door het vergrote Panamakanaal en de lage olieprijs, die het financieel haalbaar maakt om rond de Kaap te varen.

Het Suezkanaal is vorig jaar uitgebreid met een tweede parallelle vaarweg die verkeer in twee richtingen mogelijk maakt. Die uitbreiding, waarvoor 45 baggerschepen nodig waren, heeft Egypte 4 miljard dollar gekost. De investering wil het land terugverdienen middels de toegenomen klandizie. De uitbreiding moet het gemiddelde aantal schepen dat dagelijks door het kanaal vaart in 2023 hebben verdubbeld van 49 naar 97 schepen. De omzet van het kanaal moet tegen die tijd met 259% gegroeid zijn van 5,3 naar 13,2 miljard dollar. Deze planning staat echter onder druk doordat reders na de opening van de uitbreiding besloten om rond de Kaap te gaan varen om de verhoogde kanaaltarieven te ontlopen. Egypte zag zich daardoor genoodzaakt de tarieven fors te verlagen om de klandizie terug te krijgen.

Volgens The Wall Street Journal heeft het Suezkanaal in de eerste helft van dit jaar 3,18 miljard dollar aan omzet behaald. Slechts 4% meer dan het jaar ervoor, toen de uitbreiding nog niet operationeel was. Een verdere verlaging van de tarieven in 2017 is in overweging, zegt Mamish tegen de krant.

Suezkanaal wil reders vooruit laten betalen | NT

Suezkanaal wil reders vooruit laten betalen

Infrastructuur

Egypte wil rederijen middels kortingen verleiden om de transitgelden voor het Suezkanaal een aantal jaren vooruit te betalen. Vanwege toegenomen concurrentie probeert het land omzet te verzekeren.

Voorzitter Mohab Mamish van de Suez Canal Authority zegt tegen de The Wall Street Journal in gesprek te zijn met grote rederijen over een betalingsschema waarin reders een bepaald bedrag overmaken, bij voorkeur genoeg om alle reizen voor een periode van drie of vijf jaar te dekken, waarvan tijdens iedere transit van een schip het tarief wordt afgeschreven. ‘In ruil daarvoor bieden wij hen 3% korting’, zegt hij.

De kanaalbeheerder is in gesprekken met Maersk Line, MSC en CMA CGM en meldt dat deze gesprekken voorspoedig verlopen. Mogelijk worden volgende week al overeenkomsten bereikt die per 2017 ingaan. Maersk Line heeft de gesprekken tegenover de krant bevestigd. De drie rederijen zijn samen goed voor anderhalf miljard dollar aan inkomsten per jaar.

Het Suezkanaal heeft last van toegenomen concurrentie door het vergrote Panamakanaal en de lage olieprijs, die het financieel haalbaar maakt om rond de Kaap te varen.

Het Suezkanaal is vorig jaar uitgebreid met een tweede parallelle vaarweg die verkeer in twee richtingen mogelijk maakt. Die uitbreiding, waarvoor 45 baggerschepen nodig waren, heeft Egypte 4 miljard dollar gekost. De investering wil het land terugverdienen middels de toegenomen klandizie. De uitbreiding moet het gemiddelde aantal schepen dat dagelijks door het kanaal vaart in 2023 hebben verdubbeld van 49 naar 97 schepen. De omzet van het kanaal moet tegen die tijd met 259% gegroeid zijn van 5,3 naar 13,2 miljard dollar. Deze planning staat echter onder druk doordat reders na de opening van de uitbreiding besloten om rond de Kaap te gaan varen om de verhoogde kanaaltarieven te ontlopen. Egypte zag zich daardoor genoodzaakt de tarieven fors te verlagen om de klandizie terug te krijgen.

Volgens The Wall Street Journal heeft het Suezkanaal in de eerste helft van dit jaar 3,18 miljard dollar aan omzet behaald. Slechts 4% meer dan het jaar ervoor, toen de uitbreiding nog niet operationeel was. Een verdere verlaging van de tarieven in 2017 is in overweging, zegt Mamish tegen de krant.