De fusierederij zal 256 schepen tellen met een gezamenlijke capaciteit van 1,38 miljoen teu. Daarmee is de rederij goed voor een marktaandeel van 7% en een zesde plek op de lijst van grootste containerrederijen. NYK Line wordt met een belang van 38% grootaandeelhouder van de joint venture, MOL en “K” Line krijgen beiden een belang van 31%. De omzet van het fusiebedrijf bedraagt bijna 18 miljard euro.

Reden voor de fusie is de consolidatie in de containervaart. Denk aan de fusies van China Shipping en Cosco en Hapag-Lloyd en UASC, de overname van NOL door CMA CGM en het faillissement van Hanjin dat ook bijdraagt aan verdere concentratie. Door de krachten te bundelen willen de Japanse bedrijven een rederij creëren die zich staande kan houden in de ontzettend competitieve markt. De fusie moet helpen om de kosten verminderen door het behalen van synergieën. De nieuwe rederij zal volgens planning in juli 2017 officieel worden opgericht en per april 2018 de werkzaamheden beginnen.

Gelijktijdig met de aankondiging van de fusie hebben MOL, NYK en “K” Line ook hun cijfers over het afgelopen halfjaar gepubliceerd (het fiscale jaar loopt in Japan van 1 april tot en met 31 maart, red.). Die illustreren de nood om de kosten te drukken.

NYK spant de kroon met een nettoverlies van 2 miljard euro, dat mede het gevolg is van een enorme afwaardering van ruim 1,7 miljard euro op diens vloot van containerschepen, bulkcarriers en vrachtvliegtuigen. “K” Line schrijft een verlies van 438 miljoen euro onder de streep. MOL heeft als enige van de drie wel winst weten te behalen, netto 139 miljoen euro. Dat resultaat wordt met name gedragen door de bulkdivisie, die zowel tankers als droge bulkcarriers omvat. De containerdivisie van de rederij sleept het eindresultaat met een operationeel verlies van omgerekend 185 miljoen euro juist flink naar beneden.

NYK, MOL en “K” Line zullen zich per april 2017 samen met Hapag-Lloyd en Yang Ming verenigen in The Alliance. Dat zou in eerste instantie een alliantie van zeven rederijen worden, want ook Hanjin en UASC zouden zich daar in voegen. Ondertussen is de markt dusdanig veranderd dat er per april 2017 nog slechts vijf rederijen met elkaar om de tafel zitten. Dat aantal wordt door de Japanse fusie twaalf maanden later nog verder gereduceerd naar drie. Voordeel daarvan is dat de alliantie daadkrachtiger kan optreden in de besluitvorming. Analisten noemde de grote alliantie eerder een geval van ‘teveel koks in de keuken’.

Niet uitgesloten is dat HMM de plek van Hanjin in The Alliance inneemt. Sinds de succesvolle reorganisatie is HMM aan het uitbreiden door activa van de praktisch failliete landgenoot Hanjin over te nemen. De rederij zoekt toenadering tot 2M van Maersk Line en MSC, maar de Zwitserse rederij liet eerder weten dat deze toetrede nog lang niet zeker is. In het geval er geen overeenstemming wordt bereikt kan HMM mogelijk onderdak vinden bij The Alliance.