De overkoepelende Central Industry Group en het gelieerde CIG Shipbuilding vragen nog vandaag uitstel van betaling aan. Directeur en grootaandeelhouder Jan Koopmans heeft dit gisteravond persoonlijk bekendgemaakt. Hij zegt goede hoop te hebben ‘dat op korte termijn een oplossing voor de dochterondernemingen wordt gevonden’.

De groep omvat een tiental bedrijven op het gebied van scheepsbouw en -ontwerp en staallevering en heeft buiten Nederland vestigingen in China en Duitsland. Na een snelle groei sinds de eeuwwisseling ging het de afgelopen jaren bergafwaarts. Van de ongeveer 1100 werknemers die CIG twee jaar geleden telde, is minder dan de helft over.

De groep is daarmee het volgende slachtoffer van de maritieme crisis, waar in Nederland onder meer al Feederlines, Flinter en Abis het slachtoffer van zijn geworden. Tussen het laatste, eveneens door Kopmans opgerichte, bedrijf bestonden nauwe banden.

CIG zou Abis de afgelopen met tientallen miljoenen hebben ondersteund omdat de banken de rederij niet meer wilden financieren. Abis is vooral getroffen door de malaise op de offshoremarkt, waardoor het vervoer van zware en omvangrijke lading is ingestort. De rederij had speciaal voor die markt nieuwe schepen in de vaart gebracht

Volgens Koopmans zijn er veel gegadigden voor overname van onderdelen van CIG en zijn die ook bereid om te investeren. Hij denkt dat in Nederland veruit het grootste deel van de 230 banen behouden kan worden. Eén van de belangrijkste werkmaatschappijen is Centraalstaal, dat voorgevormde staalplaten voor schepen levert. Daar is het aantal werknemers de afgelopen twee al teruggebracht van 120 naar 50.