‘Fuseer Yang Ming met havenbeheerder’

Fusies

Yang Ming is mogelijk de volgende rederij die een fusie zal ondergaan. Taiwanese beleidsmakers dringen er bij de regering op aan de rederij samen te voegen met Taiwan International Port Corporation.

De golf van overnames en fusies die dit jaar door de containervaart raast lijkt daardoor nog niet over. Evergreen Marine, OOCL en Yang Ming worden alle drie omgeven door geruchten als zijnde de volgende fusiekandidaten.

In Taiwan stellen beleidsmakers voor om Yang Ming te fuseren met Taiwan International Port Corporation (TIPC), het bedrijf dat de havens (Keelung, Taichung, Kaohsiung, Hualien, Taipei, Suao en Anping) van het eiland exploiteert.

Een fusie met de grotere landgenoot Evergreen Marine lijkt een meer voor de hand liggende fusie, maar volgens politicus Chen Ou-po van de Democratic Progressive Party (DPP) is dat moeilijk. Yang Ming is namelijk voor een derde in handen van de staat, terwijl Evergreen Marine een privaat bedrijf is. Dat zegt Chen Ou-po tegen de Taipei Times.

Wat een fusie tussen deze rederijen ook bemoeilijkt is de toekomstige alliantiestructuur. Yang Ming en Evergreen zijn nu nog beide leden van de CKYHE-alliantie, maar zullen per april onderdeel van verschillende allianties zijn. Yang Ming zit met Hapag-Lloyd en de Japanse rederijen in THE Alliance, terwijl Evergreen met CMA CGM, Cosco en OOCL gaat samenwerken.

Om die redenen wordt een fusie met de Taiwan International Port Corporation (TIPC) door Chen als ‘levensvatbaarder’ geacht, mede omdat de havenbeheerder ook door de regering wordt beheerd. Een samenwerking met de havenbeheerder zou de Yang Ming geen schaalvergroting bieden, maar kan wel financiële ontlasting opleveren.

Yang Ming is momenteel de negende rederij ter wereld met een capaciteit van 565,766 teu en een marktaandeel van 2,7%, volgens data van Alphaliner. Over de eerste negen maanden van dit jaar heeft de rederij een nettoverlies van omgerekend 379 miljoen euro gedraaid.

De geluiden rondom Yang Ming hebben ook fusiegeruchten over Evergreen en OOCL gestart. Deze rederijen hebben nu marktaandelen van respectievelijk 4,8 en 2,8%. Dat betekent dat wanneer alle geplande fusies afgerond worden, deze rederijen tot de middenmoot zijn gereduceerd. Een fusie tussen Evergreen en OOCL zou geen tot weinig invloed hebben op de alliantiestructuur omdat de rederijen per april toch al gaan samenwerken.

‘Fuseer Yang Ming met havenbeheerder’ | NT

‘Fuseer Yang Ming met havenbeheerder’

Fusies

Yang Ming is mogelijk de volgende rederij die een fusie zal ondergaan. Taiwanese beleidsmakers dringen er bij de regering op aan de rederij samen te voegen met Taiwan International Port Corporation.

De golf van overnames en fusies die dit jaar door de containervaart raast lijkt daardoor nog niet over. Evergreen Marine, OOCL en Yang Ming worden alle drie omgeven door geruchten als zijnde de volgende fusiekandidaten.

In Taiwan stellen beleidsmakers voor om Yang Ming te fuseren met Taiwan International Port Corporation (TIPC), het bedrijf dat de havens (Keelung, Taichung, Kaohsiung, Hualien, Taipei, Suao en Anping) van het eiland exploiteert.

Een fusie met de grotere landgenoot Evergreen Marine lijkt een meer voor de hand liggende fusie, maar volgens politicus Chen Ou-po van de Democratic Progressive Party (DPP) is dat moeilijk. Yang Ming is namelijk voor een derde in handen van de staat, terwijl Evergreen Marine een privaat bedrijf is. Dat zegt Chen Ou-po tegen de Taipei Times.

Wat een fusie tussen deze rederijen ook bemoeilijkt is de toekomstige alliantiestructuur. Yang Ming en Evergreen zijn nu nog beide leden van de CKYHE-alliantie, maar zullen per april onderdeel van verschillende allianties zijn. Yang Ming zit met Hapag-Lloyd en de Japanse rederijen in THE Alliance, terwijl Evergreen met CMA CGM, Cosco en OOCL gaat samenwerken.

Om die redenen wordt een fusie met de Taiwan International Port Corporation (TIPC) door Chen als ‘levensvatbaarder’ geacht, mede omdat de havenbeheerder ook door de regering wordt beheerd. Een samenwerking met de havenbeheerder zou de Yang Ming geen schaalvergroting bieden, maar kan wel financiële ontlasting opleveren.

Yang Ming is momenteel de negende rederij ter wereld met een capaciteit van 565,766 teu en een marktaandeel van 2,7%, volgens data van Alphaliner. Over de eerste negen maanden van dit jaar heeft de rederij een nettoverlies van omgerekend 379 miljoen euro gedraaid.

De geluiden rondom Yang Ming hebben ook fusiegeruchten over Evergreen en OOCL gestart. Deze rederijen hebben nu marktaandelen van respectievelijk 4,8 en 2,8%. Dat betekent dat wanneer alle geplande fusies afgerond worden, deze rederijen tot de middenmoot zijn gereduceerd. Een fusie tussen Evergreen en OOCL zou geen tot weinig invloed hebben op de alliantiestructuur omdat de rederijen per april toch al gaan samenwerken.