‘In Brazilië zou de overname op bezwaar kunnen stuiten’

Hamburg S??d

Sören Toft, COO van Maersk Line, legt in een exclusief interview met onze Duitse zusterpublicatie DVZ uit wat de redenen zijn voor de overname van Hamburg Süd en wat de volgende stappen.

Waarom is de overname van Hamburg Süd zo’n belangrijke stap voor Maersk?
Hamburg Süd is een onderneming met een sterk merk, met trouwe klanten en, zeker in vergelijking met andere spelers in de branche, al vele jaren goede rendementen. Met Hamburg Süd nemen we een van de beste partijen in de containerscheepvaart over, die ons hopelijk ook in de toekomst goede cashflows zal bezorgen.

Heeft u er vertrouwen in dat trouwe klanten én het huidige management van Hamburg Süd na de overname aan boord van het bedrijf blijven?
Wat de trouwe klanten betreft hanteren we een heel conservatieve planning, omdat we weten dat na een overname sommige klanten uit twijfel naar alternatieven gaan kijken. Bij de overname van Hamburg Süd gaat het, zoals we steeds communiceren, om een ‘light touch integration’. Dat betekent dat de merken Hamburg Süd en Aliança net zo zeer behouden blijven als het hoofdkantoor van Hamburg Süd in Hamburg. We hopen daarom ook dat de huidige directie van Hamburg Süd ook in de toekomst het bedrijf zal blijven aansturen. En voor het goed verlopen van het overnameproces zou het ook goed zijn, indien Ottmar Gast na zijn afscheid als CEO van Hamburg Süd eind volgend jaar deel zou gaan uitmaken van de Raad van Commissarissen.

Wat kunt u vertellen over het hoofdkantoor van Hamburg Süd in Hamburg? Blijft dat naast de Duitse vestiging van Maersk in dezelfde stad bestaan of zijn er plannen bepaalde afdelingen samen te voegen om synergie te realiseren?
Nee, we hebben in dit opzicht nog niets gepland.

Op de routes richting Latijns-Amerika zijn Maersk Line en Hamburg Süd samen nu duidelijk groter dan de belangrijkste concurrenten Hapag-Lloyd en MSC. Houdt u rekening met bezwaren bij de mededingingsautoriteiten?

We hebben natuurlijk vanaf het begin rekening gehouden met eventuele bezwaren van de betreffende instanties en voeren nu reeds de eerste gesprekken. Het is heel goed mogelijk dat het in Brazilië tot een voorbehoud komt. In dat land vallen in de toekomst zowel Aliança als Mercosul onder de Maersk-holding. Het komt er overigens ook een beetje op aan hoe de markt gedefinieerd wordt. Gaat het alleen om scheepvaart of over scheepvaart plus trucking?

Zal Hamburg Süd in de toekomst op enigerlei wijze aan de 2M-alliantie gekoppeld worden? En zo ja, in welke vorm zou dat gebeuren?
We hebben nog niet besloten of Hamburg Süd ook in de toekomst als onafhankelijk merk behouden blijft op de oost-westroutes, dus de routes tussen Europa en Azië. Het zou ook zo kunnen zijn dat we de relatief kleine hoeveelheid lading die we met Hamburg Süd op deze routes acquireren in de toekomst door schepen van Maersk laten vervoeren.

‘In Brazilië zou de overname op bezwaar kunnen stuiten’ | NT

‘In Brazilië zou de overname op bezwaar kunnen stuiten’

Hamburg S??d

Sören Toft, COO van Maersk Line, legt in een exclusief interview met onze Duitse zusterpublicatie DVZ uit wat de redenen zijn voor de overname van Hamburg Süd en wat de volgende stappen.

Waarom is de overname van Hamburg Süd zo’n belangrijke stap voor Maersk?
Hamburg Süd is een onderneming met een sterk merk, met trouwe klanten en, zeker in vergelijking met andere spelers in de branche, al vele jaren goede rendementen. Met Hamburg Süd nemen we een van de beste partijen in de containerscheepvaart over, die ons hopelijk ook in de toekomst goede cashflows zal bezorgen.

Heeft u er vertrouwen in dat trouwe klanten én het huidige management van Hamburg Süd na de overname aan boord van het bedrijf blijven?
Wat de trouwe klanten betreft hanteren we een heel conservatieve planning, omdat we weten dat na een overname sommige klanten uit twijfel naar alternatieven gaan kijken. Bij de overname van Hamburg Süd gaat het, zoals we steeds communiceren, om een ‘light touch integration’. Dat betekent dat de merken Hamburg Süd en Aliança net zo zeer behouden blijven als het hoofdkantoor van Hamburg Süd in Hamburg. We hopen daarom ook dat de huidige directie van Hamburg Süd ook in de toekomst het bedrijf zal blijven aansturen. En voor het goed verlopen van het overnameproces zou het ook goed zijn, indien Ottmar Gast na zijn afscheid als CEO van Hamburg Süd eind volgend jaar deel zou gaan uitmaken van de Raad van Commissarissen.

Wat kunt u vertellen over het hoofdkantoor van Hamburg Süd in Hamburg? Blijft dat naast de Duitse vestiging van Maersk in dezelfde stad bestaan of zijn er plannen bepaalde afdelingen samen te voegen om synergie te realiseren?
Nee, we hebben in dit opzicht nog niets gepland.

Op de routes richting Latijns-Amerika zijn Maersk Line en Hamburg Süd samen nu duidelijk groter dan de belangrijkste concurrenten Hapag-Lloyd en MSC. Houdt u rekening met bezwaren bij de mededingingsautoriteiten?

We hebben natuurlijk vanaf het begin rekening gehouden met eventuele bezwaren van de betreffende instanties en voeren nu reeds de eerste gesprekken. Het is heel goed mogelijk dat het in Brazilië tot een voorbehoud komt. In dat land vallen in de toekomst zowel Aliança als Mercosul onder de Maersk-holding. Het komt er overigens ook een beetje op aan hoe de markt gedefinieerd wordt. Gaat het alleen om scheepvaart of over scheepvaart plus trucking?

Zal Hamburg Süd in de toekomst op enigerlei wijze aan de 2M-alliantie gekoppeld worden? En zo ja, in welke vorm zou dat gebeuren?
We hebben nog niet besloten of Hamburg Süd ook in de toekomst als onafhankelijk merk behouden blijft op de oost-westroutes, dus de routes tussen Europa en Azië. Het zou ook zo kunnen zijn dat we de relatief kleine hoeveelheid lading die we met Hamburg Süd op deze routes acquireren in de toekomst door schepen van Maersk laten vervoeren.