De joint venture betreft een fusie van de scheepsmanagementactiviteiten. Samen denken de drie rederijen de huidige marktomstandigheden, die dit jaar Flinter en Abis Shipping al de kop kostten, beter te kunnen weerstaan. Onder andere door de kostenbesparing die de samenwerking oplevert.

De bedrijven vestigen zich samen in het kantoor van Feederlines in Groningen, dat de naam House of Shipping krijgt. Navigia en Feederlines fuseerden hun managementactiviteiten in april al, nadat Feederlines-directeur Jan van der Laan de Feederlines overnam van de Duitse eigenaar Alfred Hartmann. De bedrijven werken sindsdien samen vanuit hetzelfde kantoor. Thorco Shipping Holland wordt daar nu als derde partner aan toegevoegd.

‘De verandering brengt een hoop uitdagingen met zich mee voor alle betrokkenen, maar we zijn ervan overtuigd dat we samen aan de huidige markteisen kunnen voldoen’, maken Navigia en Feederlines bekend. Hoewel de bedrijven hun managementactiviteiten fuseren, blijven de afzonderlijke merken behouden.

Navigia en Feederlines zijn beide Groningse shortsea-rederijen. Ze werden respectievelijk in 1996 en 1995 opgericht. Navigia beheert een vloot van veertien multi-purpose schepen en zes containerfeeders, terwijl Feederlines een vloot van 28 multi-purpose schepen en vier bulkcarriers heeft. Thorco Shipping is een van origine Deens bedrijf met een vestiging in Winschoten. Het bedrijf heeft een grote vloot van ruim 80 schepen die door een nieuwe joint venture met United Heavy Lift recent is uitgebreid met een aantal zware ladingschepen.

Thorco neemt een vloot van 21 schepen en veertien werknemers mee naar het nieuwe kantoor. Dankzij die toevoeging zal het nieuwe bedrijf per 2017 in totaal 45 werknemers en 61 schepen tellen. Opmerkelijk is dat die vloot ook pas geveilde schepen van zowel Abis Shipping als Flinter bevat.

Het gaat om zes Abis B-type schepen met een laadvermogen van 3.800 ton, die vanwege hun hoge vrijboord zonder luiken mogen varen. Dat maakt ze erg geschikt maakt voor projectlading voor bijvoorbeeld de offshore windindustrie. De schepen zijn tijdens een veiling gekocht door de Noorse rederij Peak Norway die het management aan Navigia/Feederlines uitbesteedt. Daarnaast telt de vloot negen voormalige Flinter-schepen die Thorco deze week voor een totaalbedrag van 42,7 miljoen euro kocht tijdens een veiling in Amsterdam.

Thorco Shipping Holland BV, zoals de vestiging in Winschoten officieel heet, is in augustus 2014 opgericht. ‘Het kopen van schepen uit soortgelijke situaties als die van Flinter was de voornaamste reden van Thorco Shipping Denemarken om dit bedrijf op te zetten’, zegt Torenbosch. Sinds de oprichting kocht het bedrijf op die wijze dertien schepen. ‘Wat er is gebeurd met Flinter is ontzettend treurig, want het is altijd een keurige rederij geweest. Maar de schepen zijn stuk voor stuk goed, allemaal in Nederland of Duitsland gebouwd. Als wij ze niet kopen doet een ander het.’

Voor een deel van de schepen heeft het bedrijf al chartercontracten klaar liggen. ‘Er zijn een aantal partijen met wie we samenwerken voor de commercie waaronder Wagenborg en Longship (voorheen bekend als Nednor, red.) ‘, zegt Torenbosch.

Hij verwacht dat de stukgoedmarkt ook in 2017 moeilijk blijft. ‘Het is alom bekend dat de huidige markt geen vetpot is, maar door de faillissementen zijn er minder spelers en dus ook minder keuze voor verladers’, zegt hij. ‘Dat zou een gunstige ontwikkeling kunnen zijn.’

Wat Thorco ook helpt is dat de boekwaarde van de geveilde schepen veel lager ligt dan voorheen. Flinter had de negen schepen naar verluidt voor 70 miljoen euro in de boeken staan, dat scheelt ruim 27 miljoen met wat Thorco ervoor betaald heeft.

De problemen die Flinter en Abis hebben getroffen zijn de drie nieuwe partners niet vreemd. Navigia verkocht de afgelopen twee jaar zeker zes schepen, drie aan het Koreaanse Sinokor en drie aan het Russische Sasco. Daarbij merkte de rederij telkens op dat ‘het investeringsproject als gevolg van de wereldwijde economische crisis, voor alle betrokkenen uiteindelijk zeer teleurstellend is verlopen.’

Feederlines moest in augustus veertien schepen verkopen die een aantal jaren eerder waren ondergebracht in één commanditaire vennootschap. De helft van die schepen kwam bij Wagenborg terecht. De verkoop was, net als bij de verkoop van Flinter’s schepen, een enorme aderlating voor de beleggers.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement