De scheepseigenaar die onder andere containerschepen aan Hyundai, CMA CGM en Yang Ming verhuurt moest 205 miljoen dollar afschrijven op vijf schepen van 3.400 teu die voorheen in dienst waren van Hanjin. Daarnaast moest nog eens 210 miljoen dollar afgeschreven op 18 andere schepen in de grootte van 4.300 tot 6.400 teu, omdat deze door overcapaciteit en de verbreding van het Panamakanaal minder waard zijn geworden. De omzet van Danaos daalde in 2016 met bijna 70 miljoen tot 498 miljoen dollar.
Danaos is niet de enige scheepseigenaar die zware klappen moet verduren. Hanjin had een grote gecharterde vloot. Eén van de grootste schuldeisers van de Koreaanse rederij, de scheepseigenaar Seaspan Corporation, zal volgende week waarschijnlijk ook grote afschrijvingen laten zien.
Alphaliner maakte deze week bekend dat Hanjin een enorm spoor van schulden achterlaat. De voormalige op zes na grootste containerrederij ter wereld is schepen en terminals aan het verkopen om geld in te zamelen en schulden af te lossen. Maar omdat de activa voor lage prijzen worden verkocht zal de mate waarin crediteuren hun schulden kunnen verhalen ‘dichtbij nul liggen’, stelt het consultancybureau.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?