Zwaar getroffen door de scheepsbouwcrisis van de afgelopen jaren, hebben ze deze week voor het eerst weer positieve vooruitzichten gemeld. Beide hebben diep in de kosten gesneden door middel van grootscheepse reorganisaties. Samen met Samsung, de Koreaanse nummer drie, schrapten ze alleen al vorig jaar zo’n 20.000 banen.

Hyundai Heavy Industries heeft in de eerste vier maanden van dit jaar al voor 1,4 miljard aan orders geboekt en verwacht dat dat bedrag de komende maanden nog flink zal oplopen. En Daewoo, dat vorige maand dankzij een financiële herstructurering aan een liquiditeitscrisis ontsnapte, denkt dat de geplande oplevering van ruim dertig LNG-tankers tot eind volgend jaar voor voldoende ademruimte zal zorgen.

Hyundai zegt dat het aantal offerte-aanvragen ten opzichte van vorig jaar is verdubbeld en hogere prijzen te kunnen bedingen. Het concern boekte in het eerste kwartaal een bedrijfsresultaat van omgerekend ruim een half miljard dollar, ruim de helft meer dan analisten hadden voorspeld. Daewoo hield bruto ruim 250 miljoen dollar over, het eerste positieve resultaat in zeventien kwartalen.