Ook de Nederlandse scheepsbouwer Damen was oorspronkelijk in de race voor de overname van Frankrijks grootste civiele scheepsbouwgroep, met werven in Saint-Nazaire en Lorient. De groep kwam in 2008 in handen van het Koreaanse conglomeraat STX, dat zich nu onder druk van de wereldwijde scheepsbouwcrisis gedwongen ziet om een groot aantal bedrijfsonderdelen af te stoten.

Fincantieri betaalt ongeveer tachtig miljoen euro voor het meerderheidsbelang. De Franse staat heeft en houdt echter het resterende pakket van 33,3% in handen en kan de overeenkomst nog afkeuren. De Italianen is er veel aan gelegen de deal door te zetten omdat ze die zien als een cruciaal in het ‘Europese consolidatieproject’.

Volgens Fincantieri-topman Giuseppe Bono groeit de orderportefeuille van het concern dankzij de overname met vier miljard euro tot 36 miljard en komt daar in de loop van het jaar nog eens zo’n vier miljard bij. Daarmee zouden de Italianen zo’n 60% van de wereldmarkt voor de bouw van cruiseschepen in handen hebben. Volgens hem is die bundeling een Europees belang: ‘We moeten niet binnen, maar buiten Europa concurreren’.

STX France heeft ongeveer 2,600 werknemers in dienst en realiseerde vorige jaar een omzet van 1,4 miljard euro. De groep is het middelpunt van een netwerk met zo’n 500 toeleveranciers.