Ook de Koninklijke Marine, die onderhoud en reparatie van grote marineschepen wegens ruimtegebrek in haar eigen werven uitbesteedt aan dergelijke bedrijven, verwacht geen negatieve gevolgen voor de prijzen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaf donderdag toestemming voor de deal. Uit onderzoek van de toezichthouder blijkt dat er in binnen- en buitenland voldoende andere scheepswerven van concurrenten overblijven waaruit rederijen, en dus ook de Koninklijke Marine, kunnen kiezen.

De overname van Keppel Verolme, nu nog eigendom van Keppel Offshore & Marine uit Singapore, werd in april aangekondigd. Financiële details werden daarbij achterwege gelaten.

Verolme is sinds 1957 actief in de Botlek in de haven van Rotterdam. Bij de reparatiewerf werken zo’n 250 mensen. Door de overname krijgt Damen de beschikking over een dok waar de allergrootste schepen, booreilanden en andere maritieme objecten kunnen worden binnengebracht voor bijvoorbeeld onderhoud of reparatie.

Damen denkt onder meer voordeel te kunnen halen door samen op te trekken richting de markt. Extra banen staan vooralsnog niet op de tocht, al lieten de bonden in april weten daar nog niet gerust op te zijn. Bij Verolme verdwenen vorig jaar al zo’n honderd arbeidsplaatsen, Damen kondigde eerder dit jaar ook een fikse reorganisatie aan waardoor 150 banen verdwijnen.

Damen exploiteert in totaal 33 scheepswerven over de hele wereld. In Nederland heeft het bedrijf nu nog de beschikking over drie werven, in Rotterdam, Amsterdam en Vlissingen. Bij het in Gorinchem gevestigde bedrijf werken in totaal circa 9000 mensen.