Met de bouw van dit King Salman International Complex for Maritime Industries and Services is een investering van naar schatting vijf miljard dollar gemoeid. Het wordt gebouwd in de Ras Al Khair Industrial Port, zo’n tachtig kilometer ten noorden van Jubail. Dat moet uitgroeien tot een industrieel centrum met zo’n 80.000 nieuwe arbeidsplaatsen.

Eind vorig jaar sleepte een combinatie van het Nederlandse Royal HaskoningDHV en het Koreaanse Hyundai de opdracht in de wacht voor de levering van het ontwerp van een vier onderdelen tellend scheepsbouwcomplex. De Saoedi’s willen aparte nieuwbouwwerven voor grote schepen en voor boorplatformen en ook afzonderlijke reparatiewerven voor grote schepen en voor offshore suppliers.

Met de keuze voor twee lokale aannemers lijken de Nederlandse en Belgische baggeraars buiten de boot te vallen, maar niet uit te sluiten valt dat ze in onderaanneming nog grote delen van het project binnen kunnen halen. Het contract omvat onder meer het opspuiten van 34 miljoen kubieke meter zand en het aanleggen van 4,5 kilometer kademuren en twaalf kilometer zeewering. De eerste fase daarvan moet in 2020 worden opgeleverd.

Het moederbedrijf van Saudi Archirodon is de Nederlandse Archirodon Group NV, dat verder werkmaatschappijen heeft in de VAE, Zwitserland, Qatar, Oman, Koeweit, Egypt, Libië, Marokko, Griekenland, Cyprus, Turkmenistan en Kazachstan. Het bedrijf werkt al ruim veertig jaar in Saoedi-Arabië en is van oorsprong Grieks. Het ontstond in 1959 uit een fusie van de maritieme aannemer Archimidis en wegenbouwer Odon & Odostromaton.

Ook Huta Hegerfeld AG Saudia heeft een lange geschiedenis in het Arabische land achter de rug en voerde er de afgelopen vier decennia zo’n 3,5 miljard dollar aan projecten uit. De groep lijkt geen activiteiten buiten Saoedi-Arabië te hebben, maar de naam lijkt ontleend te zijn aan de gelijknamige Duitse aannemer, die in 1985 failliet ging.