‘Kolenban kost duizend banen’

Rotterdam

De kolenoverslag uit de Rotterdamse haven weren, gaat waarschijnlijk ongeveer duizend banen kosten, zonder dat het klimaat hiermee wordt geholpen.

Dat stelt het Havenbedrijf Rotterdam in reactie op een voorstel van de Rotterdamse gemeenteraad. Die zegt dat de kolensector goed is voor ongeveer 6% van de totale overslag en dat er ongeveer duizend directe en indirecte arbeidsplaatsen mee zijn gemoeid. Zoals eerder gemeld heeft de Rotterdamse gemeenteraad gisteren ingestemd met een motie van Groen Links om de kolenoverslag in Rotterdam op termijn te beëindigen.

De steenkool uit Rotterdam gaat nu voor het grootste deel naar Duitsland. Daar wordt de brandstof gebruikt in elektriciteitscentrales en voor de staalproductie. Het Havenbedrijf stelt dat een Rotterdamse kolenban niet bijdraagt aan vermindering van de CO2-uitstoot omdat de aanvoer dan naar andere havens wordt verlegd.

‘Milieuvoordeel is er dus niet’, zegt ook vakbond FNV die vreest dat vijfhonderd tot zeshonderd gezinnen de dupe worden. De bond vindt dat de gemeente Rotterdam hen moet compenseren door een ‘kolenfonds’ in het leven te roepen als de kolenban werkelijkheid wordt. Volgens de bond is daar tussen de 130 miljoen en 156 miljoen euro voor nodig.

Het Havenbedrijf verwacht wel dat het kolenvolume in Rotterdam de komende jaren omlaag zal gaan. Dit komt doordat er nu ook nog veel kolen worden afgenomen door kolencentrales. Door de overgang naar duurzamere vormen van energie, zoals zon en wind, neemt die vraag waarschijnlijk af.

‘Kolenban kost duizend banen’ | NT

‘Kolenban kost duizend banen’

Rotterdam

De kolenoverslag uit de Rotterdamse haven weren, gaat waarschijnlijk ongeveer duizend banen kosten, zonder dat het klimaat hiermee wordt geholpen.

Dat stelt het Havenbedrijf Rotterdam in reactie op een voorstel van de Rotterdamse gemeenteraad. Die zegt dat de kolensector goed is voor ongeveer 6% van de totale overslag en dat er ongeveer duizend directe en indirecte arbeidsplaatsen mee zijn gemoeid. Zoals eerder gemeld heeft de Rotterdamse gemeenteraad gisteren ingestemd met een motie van Groen Links om de kolenoverslag in Rotterdam op termijn te beëindigen.

De steenkool uit Rotterdam gaat nu voor het grootste deel naar Duitsland. Daar wordt de brandstof gebruikt in elektriciteitscentrales en voor de staalproductie. Het Havenbedrijf stelt dat een Rotterdamse kolenban niet bijdraagt aan vermindering van de CO2-uitstoot omdat de aanvoer dan naar andere havens wordt verlegd.

‘Milieuvoordeel is er dus niet’, zegt ook vakbond FNV die vreest dat vijfhonderd tot zeshonderd gezinnen de dupe worden. De bond vindt dat de gemeente Rotterdam hen moet compenseren door een ‘kolenfonds’ in het leven te roepen als de kolenban werkelijkheid wordt. Volgens de bond is daar tussen de 130 miljoen en 156 miljoen euro voor nodig.

Het Havenbedrijf verwacht wel dat het kolenvolume in Rotterdam de komende jaren omlaag zal gaan. Dit komt doordat er nu ook nog veel kolen worden afgenomen door kolencentrales. Door de overgang naar duurzamere vormen van energie, zoals zon en wind, neemt die vraag waarschijnlijk af.