HES neemt Rotterdamse bitumenterminal over

Overslag

HES International heeft de Rotterdamse bitumenterminal Valt gekocht om zijn opslagcapaciteit in de haven te vergroten, mede vanwege nieuwe zwavelregels voor de scheepvaart die per 2020 ingaan.

De investeerder heeft de terminal gekocht van Vitol en Sargeant Marine, die Valt als 50/50 joint venture beheren.

De overname is onderdeel van een bredere strategie van HES International om de opslagcapaciteit van bitumen in Europa te vergroten, zegt Paul van Poecke, die binnen Hes verantwoordelijk is voor de natte bulk terminals.

HES verwacht dat de vraag naar opslag van bitumen zal groeien door nieuwe regelgeving van de IMO, die per 2020 het toegestane zwavelpercentage in scheepsbrandstof verlaagt van 3,5 naar 0,5%. Daardoor zal er meer van de zware fractie overblijven tijdens het raffinageproces.

De terminal in Rotterdam heeft een opslagcapaciteit van 30.000 ton en wordt gebruikt voor de opslag en verwerking van bitumen. Het product dient hoofdzakelijk als bindmiddel in asfalt maar wordt ook gebruikt als dakbedekking.

HES zal komend jaar verbeteringen aan de terminal doorvoeren door te investeren in tanks en bijbehorende infrastructuur. Het bedrijf verwacht verder ‘significante synergie’ te kunnen behalen via de naastgelegen terminals HES Botlek Tank Terminal en European Bulk Services, beiden 100% dochterbedrijven van het overslagbedrijf.

De Valt-terminal in Rotterdam is onderdeel van Valt Asphalt dat ook een grote terminal heeft in Antwerpen. Dan Sargeant, CEO van Valt, zegt dat zich wil concentreren op de logistieke diensten die het bedrijf aanbiedt, zoals bijvoorbeeld het bitumentransport waarvoor het bedrijf een vloot van elf bitumentankers heeft. Sargeant is ervan ‘overtuigd dat klanten van de terminal zullen profiteren van de geplande verbeteringen en investeringen in de terminal’.

HES International specialiseert zich in de op- en overslag van natte en droge bulkgoederen in Europa. Het bedrijf wil uitgroeien tot marktleider op de Europese tankterminalmarkt. Daartoe ontwikkelt het bedrijf op de Hartelstrook op Maasvlakte 1 een tankterminal voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen. Die moet naar eind 2019 gereed zijn. Andere terminals van het bedrijf zijn de Botlek Tank Terminal (BTT), HES Tank Terminal, European Bulk Services, Rotterdam Bulk Terminal en het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO), dat de afgelopen week in het nieuws is vanwege een kolenban die een aantal politieke partijen willen doorvoeren in de haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

HES neemt Rotterdamse bitumenterminal over | NT

HES neemt Rotterdamse bitumenterminal over

Overslag

HES International heeft de Rotterdamse bitumenterminal Valt gekocht om zijn opslagcapaciteit in de haven te vergroten, mede vanwege nieuwe zwavelregels voor de scheepvaart die per 2020 ingaan.

De investeerder heeft de terminal gekocht van Vitol en Sargeant Marine, die Valt als 50/50 joint venture beheren.

De overname is onderdeel van een bredere strategie van HES International om de opslagcapaciteit van bitumen in Europa te vergroten, zegt Paul van Poecke, die binnen Hes verantwoordelijk is voor de natte bulk terminals.

HES verwacht dat de vraag naar opslag van bitumen zal groeien door nieuwe regelgeving van de IMO, die per 2020 het toegestane zwavelpercentage in scheepsbrandstof verlaagt van 3,5 naar 0,5%. Daardoor zal er meer van de zware fractie overblijven tijdens het raffinageproces.

De terminal in Rotterdam heeft een opslagcapaciteit van 30.000 ton en wordt gebruikt voor de opslag en verwerking van bitumen. Het product dient hoofdzakelijk als bindmiddel in asfalt maar wordt ook gebruikt als dakbedekking.

HES zal komend jaar verbeteringen aan de terminal doorvoeren door te investeren in tanks en bijbehorende infrastructuur. Het bedrijf verwacht verder ‘significante synergie’ te kunnen behalen via de naastgelegen terminals HES Botlek Tank Terminal en European Bulk Services, beiden 100% dochterbedrijven van het overslagbedrijf.

De Valt-terminal in Rotterdam is onderdeel van Valt Asphalt dat ook een grote terminal heeft in Antwerpen. Dan Sargeant, CEO van Valt, zegt dat zich wil concentreren op de logistieke diensten die het bedrijf aanbiedt, zoals bijvoorbeeld het bitumentransport waarvoor het bedrijf een vloot van elf bitumentankers heeft. Sargeant is ervan ‘overtuigd dat klanten van de terminal zullen profiteren van de geplande verbeteringen en investeringen in de terminal’.

HES International specialiseert zich in de op- en overslag van natte en droge bulkgoederen in Europa. Het bedrijf wil uitgroeien tot marktleider op de Europese tankterminalmarkt. Daartoe ontwikkelt het bedrijf op de Hartelstrook op Maasvlakte 1 een tankterminal voor de op- en overslag van olieproducten en biobrandstoffen. Die moet naar eind 2019 gereed zijn. Andere terminals van het bedrijf zijn de Botlek Tank Terminal (BTT), HES Tank Terminal, European Bulk Services, Rotterdam Bulk Terminal en het Europees Massagoed Overslagbedrijf (EMO), dat de afgelopen week in het nieuws is vanwege een kolenban die een aantal politieke partijen willen doorvoeren in de haven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement