ABN Amro: nog twee goede jaren voor transport in het verschiet

De Markt

De transportsector in Nederland draait momenteel op volle toeren. Ook dit en volgend jaar zullen de volumes al met al flink stijgen.

Dat voorspelt het economisch bureau van ABN Amro. De omzetten in het wegvervoer, de opslag en de logistieke dienstverlening liggen al jaren boven het langjarig gemiddelde. In de binnenvaart schommelt de gemiddelde omzet rond dat gemiddelde. De uitzondering zijn de zee- en kustvaart, die al jaren onder het gemiddelde zitten.

De vooruitzichten voor de nationale economie zijn nog altijd zegt de bank in zijn jongste rapport ‘Stand van Transport’. Het bruto binnenlands product steeg vorig jaar 3,1%. Dit jaar wordt dat 2,9% en volgend jaar 2,o%. De groeivertraging komt doordat de inhaalvraag sinds het herstel van een aantal jaren geleden nu wel is ingelopen.

De particuliere consumptie, die vorig jaar 2,2% toenam, ziet de bank dit jaar met 2,3% groeien. Volgend jaar komt de groei uit op 1,6%. De investeringen door bedrijven namen vorig jaar 6,1% toe. Dit jaar is een groei van 2,3% te verwachten en in 2019 zal het groeipercentage naar verwachting 2,5% bedragen.

Export

De Nederlandse export steeg vorig jaar 5,7%. Dat wordt dit jaar 5,0% en volgend jaar 4,1%, voorspelt de bank. De invoer stijgt dit jaar met 5,7% (vorig jaar 5,4%) en vertoont in 2019 een toename van 4,6%. De export krijgt met name last van de koers van de euro, die stijgt ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

Het vertrouwen van zowel producenten als consumenten bevindt zich op een hoog niveau, vergeleken met de crisisjaren. Het producentenvertrouwen kwam in januari dit jaar op 10,3 punten. Dat positieve getal wijst erop dat producerende bedrijven in meerderheid de toekomst gunstig inzien.

Voor de transport- en logistieke sector staan de meeste seinen sinds eind 2013 op groen. Het wegvervoer en de binnenvaart profiteren van de toenemende bouwproductie en dus het vervoer van bouwmaterialen. Ook het containervervoer zit in de lift naar boven. Vorig jaar was er een sterke groei van de containeroverslag in de grote havens, met name Rotterdam.

Tegelijk neemt ook het tekort aan personeel toe. Van alle logistieke bedrijven in Nederland had in juli vorig jaar 15,9% last van personeelsschaarste; begin dit jaar was dat al 21%. In 2013 stonden er gemiddeld drieduizend vacatures open. Momenteel zijn dat er al ongeveer negenduizend in deze sector.

Capaciteitstekort

De luchtvracht heeft nog een ander probleem: het capaciteitstekort op luchthaven Schiphol. De afgelopen jaren was er een flinke stijging van de afhandeling van luchtvracht, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar deed zich een gevoelige daling voor.

In de luchtvracht blijft het Verre Oosten veruit de belangrijkste bestemming/herkomst, maar vooral het intra-Europese vervoer laat forse groei zien, zeggen de bankeconomen. Vrachtvliegtuigen halen gemiddeld meer goederen uit Afrika en Zuid-Amerika (import) dan dat ze exportgoederen naar die werelddelen brengen. Het Midden-Oosten was altijd vooral een exportbestemming, maar inmiddels betrekken we meer luchtvrachtlading uit dit gebied dan dat we er goederen brengen.

In de zeevracht is wel sprake van duidelijk herstel, maar blijft de overcapaciteit boven de markt hangen, wat de tarieven onder druk zet. Deze overcapaciteit neemt wel geleidelijk af, constateert de bank. Zo is het orderboek voor nieuwe schepen wereldwijd sinds 2008 flink in omvang afgenomen, en dat zal ook dit jaar zo blijven.

Sinds 2009 gaat het met het coontainervervoer in de wereld crescendo. In dat postcrisisjaar 2009 gingen 120 miljoen teu aan containers de planeet over. In 2016 waren dat er 180 miljoen en voor dit jaar wordt gerekend op 200 miljoen teu.

De binnenvaart heeft een zware crisis achter de rug, maar sinds 2014 liggen de vervoerde volumes weer boven het langjarig gemiddelde. Vorig jaar stegen de totale volumes met 0,9%. Aan natte bulk werd 0,6% meer vervoerd. Een sterke groei – 6,4% – was er in de containervaart. Alleen het binnenvaarttransport van droge bulk moest een daling optekenen, van 0,3%.

Het wegvervoer heeft zich sterk van de crisis hersteld, mede geholpen door de toenemende bouwproductie. De index voor de bouwproductie steeg van ongeveer 90 in 2014 naar ruim 110 in 2017. Een andere groeisector vormt het webwinkelen. De omzet hierin voor transporteurs is volgens de bank in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld, met een index van nu 190 (dat was in 2015 ongeveer 110).

Met het spoorvervoer gaat het ook weer wat beter. In 2010 bevonden de volumes zich nog onder het langjarig gemiddelde, maar sinds 2014 liggen ze er boven. Volgens ABN-Amro deed zich vooral in het derde kwartaal een sterk herstel voor.

ABN Amro: nog twee goede jaren voor transport in het verschiet | NT

ABN Amro: nog twee goede jaren voor transport in het verschiet

De Markt

De transportsector in Nederland draait momenteel op volle toeren. Ook dit en volgend jaar zullen de volumes al met al flink stijgen.

Dat voorspelt het economisch bureau van ABN Amro. De omzetten in het wegvervoer, de opslag en de logistieke dienstverlening liggen al jaren boven het langjarig gemiddelde. In de binnenvaart schommelt de gemiddelde omzet rond dat gemiddelde. De uitzondering zijn de zee- en kustvaart, die al jaren onder het gemiddelde zitten.

De vooruitzichten voor de nationale economie zijn nog altijd zegt de bank in zijn jongste rapport ‘Stand van Transport’. Het bruto binnenlands product steeg vorig jaar 3,1%. Dit jaar wordt dat 2,9% en volgend jaar 2,o%. De groeivertraging komt doordat de inhaalvraag sinds het herstel van een aantal jaren geleden nu wel is ingelopen.

De particuliere consumptie, die vorig jaar 2,2% toenam, ziet de bank dit jaar met 2,3% groeien. Volgend jaar komt de groei uit op 1,6%. De investeringen door bedrijven namen vorig jaar 6,1% toe. Dit jaar is een groei van 2,3% te verwachten en in 2019 zal het groeipercentage naar verwachting 2,5% bedragen.

Export

De Nederlandse export steeg vorig jaar 5,7%. Dat wordt dit jaar 5,0% en volgend jaar 4,1%, voorspelt de bank. De invoer stijgt dit jaar met 5,7% (vorig jaar 5,4%) en vertoont in 2019 een toename van 4,6%. De export krijgt met name last van de koers van de euro, die stijgt ten opzichte van de Amerikaanse dollar.

Het vertrouwen van zowel producenten als consumenten bevindt zich op een hoog niveau, vergeleken met de crisisjaren. Het producentenvertrouwen kwam in januari dit jaar op 10,3 punten. Dat positieve getal wijst erop dat producerende bedrijven in meerderheid de toekomst gunstig inzien.

Voor de transport- en logistieke sector staan de meeste seinen sinds eind 2013 op groen. Het wegvervoer en de binnenvaart profiteren van de toenemende bouwproductie en dus het vervoer van bouwmaterialen. Ook het containervervoer zit in de lift naar boven. Vorig jaar was er een sterke groei van de containeroverslag in de grote havens, met name Rotterdam.

Tegelijk neemt ook het tekort aan personeel toe. Van alle logistieke bedrijven in Nederland had in juli vorig jaar 15,9% last van personeelsschaarste; begin dit jaar was dat al 21%. In 2013 stonden er gemiddeld drieduizend vacatures open. Momenteel zijn dat er al ongeveer negenduizend in deze sector.

Capaciteitstekort

De luchtvracht heeft nog een ander probleem: het capaciteitstekort op luchthaven Schiphol. De afgelopen jaren was er een flinke stijging van de afhandeling van luchtvracht, maar in het laatste kwartaal van vorig jaar deed zich een gevoelige daling voor.

In de luchtvracht blijft het Verre Oosten veruit de belangrijkste bestemming/herkomst, maar vooral het intra-Europese vervoer laat forse groei zien, zeggen de bankeconomen. Vrachtvliegtuigen halen gemiddeld meer goederen uit Afrika en Zuid-Amerika (import) dan dat ze exportgoederen naar die werelddelen brengen. Het Midden-Oosten was altijd vooral een exportbestemming, maar inmiddels betrekken we meer luchtvrachtlading uit dit gebied dan dat we er goederen brengen.

In de zeevracht is wel sprake van duidelijk herstel, maar blijft de overcapaciteit boven de markt hangen, wat de tarieven onder druk zet. Deze overcapaciteit neemt wel geleidelijk af, constateert de bank. Zo is het orderboek voor nieuwe schepen wereldwijd sinds 2008 flink in omvang afgenomen, en dat zal ook dit jaar zo blijven.

Sinds 2009 gaat het met het coontainervervoer in de wereld crescendo. In dat postcrisisjaar 2009 gingen 120 miljoen teu aan containers de planeet over. In 2016 waren dat er 180 miljoen en voor dit jaar wordt gerekend op 200 miljoen teu.

De binnenvaart heeft een zware crisis achter de rug, maar sinds 2014 liggen de vervoerde volumes weer boven het langjarig gemiddelde. Vorig jaar stegen de totale volumes met 0,9%. Aan natte bulk werd 0,6% meer vervoerd. Een sterke groei – 6,4% – was er in de containervaart. Alleen het binnenvaarttransport van droge bulk moest een daling optekenen, van 0,3%.

Het wegvervoer heeft zich sterk van de crisis hersteld, mede geholpen door de toenemende bouwproductie. De index voor de bouwproductie steeg van ongeveer 90 in 2014 naar ruim 110 in 2017. Een andere groeisector vormt het webwinkelen. De omzet hierin voor transporteurs is volgens de bank in de afgelopen drie jaar bijna verdubbeld, met een index van nu 190 (dat was in 2015 ongeveer 110).

Met het spoorvervoer gaat het ook weer wat beter. In 2010 bevonden de volumes zich nog onder het langjarig gemiddelde, maar sinds 2014 liggen ze er boven. Volgens ABN-Amro deed zich vooral in het derde kwartaal een sterk herstel voor.