Dat meldde topman Xu Liong eerder deze week. Cosco is een van de top-5 containerrederijen wereldwijd. Het bedrijf werkt momenteel aan de integratie van OOCL, maar daar blijft het qua uitbreiding niet bij.

Hoewel Xu niet uitsluit meer rederijen aan te kopen, laat hij zijn oog zeker ook vallen op belangen in havenbedrijven en terminal-operators. In welke bedrijven Cosco geïnteresseerd is, vertelt hij niet. Wel maakt de topman duidelijk dat hij vooral kijkt naar de regio’s Europa, Azië, Midden-Oosten en naar opkomende markten.

Cosco heeft al eerder belangen verworven in onder meer APM Terminals in Zeebrugge en in het havenbedrijf van de Griekse stad Piraeus. Ook is de rederij aanwezig in de Rotterdamse haven, middels zijn belang in de Euromax-terminal van ECT. Daarnaast werden bedrijfsonderdelen gekocht in onder andere Spanje en de Verenigde Arabische Emiraten.

Dergelijke aankopen willen de Chinezen de komende jaren dus vaker doen. Dat zal deels gebeuren onder de paraplu van de Nieuwe Zijderoute. De Chinese overheid heeft aangekondigd deze eeuwenoude handelsroute nieuw leven in te blazen, door uitgebreide investeringen in havens, spoor, wegen en pijpleidingen. Cosco wil, als staatsbedrijf, daar actief in participeren.