Dat wijst een analyse van Alphaliner uit. Aanleiding voor de conclusie van het consultancybureau is de overname van Hamburg Süd door Maersk Line, die een herstructurering van de lijndiensten veroorzaakt. Hierdoor zal vanaf volgende maand de wekelijkse capaciteit ongeveer 84.000 teu bedragen, vergeleken met 71.000 teu een jaar geleden.
De reorganisatie van de diensten van Hamburg Süd en de beëindiging van haar overeenkomsten inzake het delen van schepen op de genoemde handelsroute was een onderdeel van het eisenpakket dat door Chinese en Koreaanse autoriteiten aan Maersk was gesteld om tot een ‘groenere’ deal te komen.
Een andere zware eis die de Chinese overheid stelde, is dat de gecombineerde reefer-slotcapaciteit van Maersk en Hamburg Süd tussen Azië en Latijns-Amerika binnen negentig dagen na het sluiten van de deal moet worden teruggebracht van een marktaandeel van 45-50% naar 34-39%. Alphaliner merkt op dat Maersk zich al heeft ingespannen om dit percentage terug te schroeven.
Nu Maersk en Hamburg Süd zich opmaken voor een onrustige overgangsperiode zien concurrenten hun kans schoon om marktaandeel te veroveren, aldus Alphaliner.
Dat is ook de CEO van Maersk Group, Soren Skou, niet ontgaan. Hij verwacht dat de gecombineerde bedrijven dit jaar ‘iets onder’ de marktgroei zullen presteren. ‘We verwachten wel wat retentie- of vrachtverlies als we de twee bedrijven samenvoegen,’ aldus Skou eerder deze maand.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?