‘Enorme groei’ voor OOCL

Winst

OOCL heeft in 2017 ‘enorme’ volumegroei geboekt. Het aantal vervoerde containers tussen Azië en Europa steeg met maar liefst 19,7%, waarmee de rederij sneller groeide dan de markt.

In totaal groeide het volume van de rederij met 3,6% tot 6,3 miljoen teu, met name dankzij de Azië-Europa en Trans-Pacifische (+16,3%) handel. De omzet van de rederij steeg daardoor eveneens flink van 5,3 naar 6,1 miljard dollar.

OOCL wist de het tegenvallende resultaat van 2016, toen de rederij een nettoverlies van 219 miljoen dollar deed als gevolg van de historisch lage vrachttarieven, weer om te zetten in winst. Het bedrijfsresultaat (ebit) komt uit op 232 miljoen en netto schrijft de rederij een plus van 138 miljoen dollar onder de streep.

Bestuursvoorzitter C.C. Tung zegt dat de economische situatie beter was dan voorspeld. ‘Deze synchroniciteit van groei, een zeldzaam fenomeen in het recente geheugen, is een goed teken voor de duurzaamheid van het herstel’, zegt hij, wijzend op het dieptepunt van 2016.

Tung waarschuwt echter dat het herstel wordt afgeremd door groei n de aanbodzijde. ‘Zelfs als er relatief weinig nieuwe schepen worden besteld, gaat het opschalen van capaciteit in bepaalde hoofdroutes door’, zegt hij. ‘Ultragrote schepen die in de afgelopen jaren zijn besteld komen nu in de vaart en nu handel weer aantrekt introduceren rederijen nieuwe diensten met schepen die voorheen waren opgelegd. Deze combinatie van betere economische groei en aanhoudende groei in aanbod samen met hogere bunkerprijzen duiden op een geleidelijk herstel en niet de boom die door sommige analisten werd voorspeld.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

‘Enorme groei’ voor OOCL | NT

‘Enorme groei’ voor OOCL

Winst

OOCL heeft in 2017 ‘enorme’ volumegroei geboekt. Het aantal vervoerde containers tussen Azië en Europa steeg met maar liefst 19,7%, waarmee de rederij sneller groeide dan de markt.

In totaal groeide het volume van de rederij met 3,6% tot 6,3 miljoen teu, met name dankzij de Azië-Europa en Trans-Pacifische (+16,3%) handel. De omzet van de rederij steeg daardoor eveneens flink van 5,3 naar 6,1 miljard dollar.

OOCL wist de het tegenvallende resultaat van 2016, toen de rederij een nettoverlies van 219 miljoen dollar deed als gevolg van de historisch lage vrachttarieven, weer om te zetten in winst. Het bedrijfsresultaat (ebit) komt uit op 232 miljoen en netto schrijft de rederij een plus van 138 miljoen dollar onder de streep.

Bestuursvoorzitter C.C. Tung zegt dat de economische situatie beter was dan voorspeld. ‘Deze synchroniciteit van groei, een zeldzaam fenomeen in het recente geheugen, is een goed teken voor de duurzaamheid van het herstel’, zegt hij, wijzend op het dieptepunt van 2016.

Tung waarschuwt echter dat het herstel wordt afgeremd door groei n de aanbodzijde. ‘Zelfs als er relatief weinig nieuwe schepen worden besteld, gaat het opschalen van capaciteit in bepaalde hoofdroutes door’, zegt hij. ‘Ultragrote schepen die in de afgelopen jaren zijn besteld komen nu in de vaart en nu handel weer aantrekt introduceren rederijen nieuwe diensten met schepen die voorheen waren opgelegd. Deze combinatie van betere economische groei en aanhoudende groei in aanbod samen met hogere bunkerprijzen duiden op een geleidelijk herstel en niet de boom die door sommige analisten werd voorspeld.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement