Maersk past procedures gevaarlijke vracht aan na ‘Honam’-ramp

Veiligheid

Hoewel onderzoek nog moet uitwijzen wat de precieze oorzaak van de dodelijke brand op de ‘Maersk Honam’ was, treft Maersk Line nu al voorzorgsmaatregelen voor haar vloot.

De nieuwste foto’s in de studie naar het ongeluk laten zien dat het vuur weliswaar is gedoofd maar het schip behoorlijk heeft verwoest; van het voorste deel van het schip naar de accommodatieruimte tot aan de brug. Alleen de allerlaatste lijn zwarte, roetige containers is blijven staan. Verdere informatie over waarom het ongeluk gebeurde en vier dodelijke slachtoffers kon eisen, ontbreekt nog.

Maersk heeft bevestigd dat de brand uitbrak in een van de laadruimtes benedendeks en dat het schip gevaarlijke lading vervoerde.

Toch is de rederij ertoe overgegaan de procedures bij gevaarlijke vracht te wijzigen. ‘Totdat het onderzoek is afgerond en de oorzaak van de brand bekend is, hebben we besloten voorzorgsmaatregelen te nemen en de stuwage van gevaarlijke lading in de onmiddellijke nabijheid van de accommodatie en de motorbehuizing te beperken’, aldus Maersk in een verklaring.

Onderdeel van de maatregel is dat Maersk een beperkte hoeveelheid containers opgesteld in een specifieke laadruimte, gaat inspecteren. In totaal verwachten het bedrijf ongeveer 150 van dergelijke controles uit te voeren. Klanten van Maersk zijn inmiddels op de hoogte gebracht.

Maersk past procedures gevaarlijke vracht aan na ‘Honam’-ramp | NT

Maersk past procedures gevaarlijke vracht aan na ‘Honam’-ramp

Veiligheid

Hoewel onderzoek nog moet uitwijzen wat de precieze oorzaak van de dodelijke brand op de ‘Maersk Honam’ was, treft Maersk Line nu al voorzorgsmaatregelen voor haar vloot.

De nieuwste foto’s in de studie naar het ongeluk laten zien dat het vuur weliswaar is gedoofd maar het schip behoorlijk heeft verwoest; van het voorste deel van het schip naar de accommodatieruimte tot aan de brug. Alleen de allerlaatste lijn zwarte, roetige containers is blijven staan. Verdere informatie over waarom het ongeluk gebeurde en vier dodelijke slachtoffers kon eisen, ontbreekt nog.

Maersk heeft bevestigd dat de brand uitbrak in een van de laadruimtes benedendeks en dat het schip gevaarlijke lading vervoerde.

Toch is de rederij ertoe overgegaan de procedures bij gevaarlijke vracht te wijzigen. ‘Totdat het onderzoek is afgerond en de oorzaak van de brand bekend is, hebben we besloten voorzorgsmaatregelen te nemen en de stuwage van gevaarlijke lading in de onmiddellijke nabijheid van de accommodatie en de motorbehuizing te beperken’, aldus Maersk in een verklaring.

Onderdeel van de maatregel is dat Maersk een beperkte hoeveelheid containers opgesteld in een specifieke laadruimte, gaat inspecteren. In totaal verwachten het bedrijf ongeveer 150 van dergelijke controles uit te voeren. Klanten van Maersk zijn inmiddels op de hoogte gebracht.