CEO Kim Chil-bong bezocht op 15 en 16 maart het hoofdkantoor van Cosco om samenwerking tussen de bedrijven te bespreken. In een verklaring over de ontmoeting spreekt Kim van een soort reünie, omdat Hanjin en Cosco eerder samenwerkten in de CKYHE-alliantie, zo meldt vakblad Fairplay.

Kim noemt het ‘betekenisvol dat SM Line, dat de de operaties van Hanjin heeft geabsorbeerd, werkt aan het herstel van de coöperatie die bestond tussen Hanjin en Cosco Shipping.’

Onbekend is nog of Cosco interesse heeft in samenwerking. De snel groeiende rederij is veel groter dan SM Line en heeft een vloot die meer schaalvoordeel biedt. Maar dat is volgens Kim niet perse een punt. ‘Hoewel er een verschil is in vlootgrootte en schaal tussen de bedrijven, is dit geen groot probleem wanneer het om samenwerking gaat. Cosco Shipping Lines werkt ook samen met Pacific International Lines (PIL) en Wan Hai Lines, dus wij kunnen met hen samenwerken op andere geschikte routes’, zegt Kim.

Ter vergelijking: SM Line heeft een vlootcapaciteit van een kleine 49.000 teu, terwijl Cosco een vloot van bijna 1,9 miljoen teu beheerd.

SM Line heeft de in 2016 de Trans-Pacifische en intra-Aziatische operaties van Hanjin Shipping gekocht, nadat die rederij zich genoodzaakt zag surseance aan te vragen. De rederij heeft sindsdien toenadering gezocht bij landgenoot Hyundai Merchant Marine dat Hanjin’s rol als nationale vlaggenrederij heeft overgenomen. HMM heeft echter aangegeven geen interesse in samenwerking te hebben en heeft de rederij incompetent genoemd.

Met SM Line begeeft de Samra Midas Group, waarvan de nieuwe rederij onderdeel is, zich voor het eerst in de containervaart. De groep was eerder middels dochteronderneming Korea Line al wel aanwezig in de droge ladingmarkt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement