Het gevaar van nieuwe schepen kopen is dat de overcapaciteit in de markt blijft bestaan en langer de cijfers drukt. Niet kopen kan echter betekenen dat de rederijen marktaandeel moeten inleveren aan met name Aziatische concurrenten.

Uit analyse van de orderboeken blijkt dat de vlootgroei de komende jaren min of meer gelijk is aan de marktgroei van 5%, maar dat het vooral de Aziatische rederijen zijn die hun capaciteit uitbreiden.

Met name Cosco en Evergreen hebben veel nieuw tonnage besteld. Hun vloot groeit harder dan de markt. Ook Ocean Alliance-partner CMA CGM heeft fors geïnvesteerd. Onder meer in LNG-aangedreven 22.000 teu’ers. In totaal zijn de Ocean Alliance leden (bestaande uit CMA CGM, Cosco, Evergreen en OOCL) goed voor 42,7% van het totale orderboek in de containersector, terwijl Maersk Line en MSC (verenigd in 2M) samen 15,8% van het orderboek hebben besteld. THE Alliance sluit de lijst met slechts 8,2%. Hapag-Lloyd’s orderboek is zelf compleet leeg.

SeaIntel stelt dat Maersk en Hapag-Lloyd hun kleine orderboeken kunnen compenseren door tonnage in te huren, maar ziet dat als een riskante strategie omdat zij dan deels afhankelijk zijn van wat Cosco en Evergreen doen.

De analisten concluderen daarom dat de rederijen moeten kiezen tussen een strategie die winstgevendheid in plaats van marktaandeel vooropzet, of voor een andere strategie moeten kiezen die hen een voorsprong geeft.