‘Winterpaleis’ SeaGo vaart eerste rondje

scheepvaart

Het nieuwe ijsklasse containerschip ‘Vistula Maersk’ heeft deze week zijn eerste reis voor Maersks feeder-dochter Seago Line tussen Sint-Petersburg en Rotterdam gemaakt.

Met een capaciteit van 3.596 teu is het schip ruim tweemaal zo groot als de tonnage waarmee SeaGo die verbinding tot nu toe onderhield. Het is bovendien het grootste containerschip dat de hoogste ijsklasse 1A heeft, waarmee het geschikt is voor de zware winterse omstandigheden in het Oostzeegebied. Daarmee zou SeaGo ‘s winters een betrouwbaardere dienstverlening moeten kunnen leveren dan andere operators.

De Maersk-dochter heeft een serie van zeven van deze ‘winterpaleizen’ in China laten bouwen. De tweede daarvan, de ‘Volga Maersk’, wordt binnenkort toegevoegd aan de Noord-Europa Feeder Link 1, die beide terminals van APMT op de Maasvlakte verbindt met Petrolesport en de First Container Terminal in Sint-Petersburg.

In de komende maanden zullen de vijf andere zusterschepen (‘Vayenga Maersk’, ‘Venta -’, ‘Vuoksi -’, ‘Vilnia -’ en een nog te benoemen) zich aansluiten bij de ‘Vistula’ en de ‘Volga’ om de Seago Line-diensten in de Noordzee en de Oostzee uit te breiden. De schepen kunnen temperaturen van zo’n minus 25 graden aan en hebben met 600 reeferplugs zelf ook een uitzonderlijk grote koel/vriescapaciteit.

De ‘winterpaleizen’ zijn 200 meter lang, 35 meter breed en hebben een diepgang tot elf meter. Ze zijn gebouwd door Cosco Shipyard in het Chinese Zhoushan. Een bijzondere voorziening is het overdekte voordek, dat de bemanning in staat moet stellen ook in barre Baltische omstandigheden veilig aan te meren.

‘Winterpaleis’ SeaGo vaart eerste rondje | NT

‘Winterpaleis’ SeaGo vaart eerste rondje

scheepvaart

Het nieuwe ijsklasse containerschip ‘Vistula Maersk’ heeft deze week zijn eerste reis voor Maersks feeder-dochter Seago Line tussen Sint-Petersburg en Rotterdam gemaakt.

Met een capaciteit van 3.596 teu is het schip ruim tweemaal zo groot als de tonnage waarmee SeaGo die verbinding tot nu toe onderhield. Het is bovendien het grootste containerschip dat de hoogste ijsklasse 1A heeft, waarmee het geschikt is voor de zware winterse omstandigheden in het Oostzeegebied. Daarmee zou SeaGo ‘s winters een betrouwbaardere dienstverlening moeten kunnen leveren dan andere operators.

De Maersk-dochter heeft een serie van zeven van deze ‘winterpaleizen’ in China laten bouwen. De tweede daarvan, de ‘Volga Maersk’, wordt binnenkort toegevoegd aan de Noord-Europa Feeder Link 1, die beide terminals van APMT op de Maasvlakte verbindt met Petrolesport en de First Container Terminal in Sint-Petersburg.

In de komende maanden zullen de vijf andere zusterschepen (‘Vayenga Maersk’, ‘Venta -’, ‘Vuoksi -’, ‘Vilnia -’ en een nog te benoemen) zich aansluiten bij de ‘Vistula’ en de ‘Volga’ om de Seago Line-diensten in de Noordzee en de Oostzee uit te breiden. De schepen kunnen temperaturen van zo’n minus 25 graden aan en hebben met 600 reeferplugs zelf ook een uitzonderlijk grote koel/vriescapaciteit.

De ‘winterpaleizen’ zijn 200 meter lang, 35 meter breed en hebben een diepgang tot elf meter. Ze zijn gebouwd door Cosco Shipyard in het Chinese Zhoushan. Een bijzondere voorziening is het overdekte voordek, dat de bemanning in staat moet stellen ook in barre Baltische omstandigheden veilig aan te meren.