ICS waarschuwt voor ‘puinhoop’ rond zwavelcap

Milieu

De internationale redersvereniging ICS luidt de noodklok vanwege onzekerheid rondom de invoering van de zwavelcap, die per 2020 de zwaveluitstoot van de scheepvaart aan banden moet leggen. De organisatie vreest ‘chaos en verwarring’ als de IMO niet dringend een aantal problemen oplost.

De grootste zorgen van de ICS zijn de beschikbaarheid van de laagzwavelige brandstof en het gebrek aan standaarden voor de productie hiervan.

‘De scheepvaartsector steunt de nieuwe zwavelcap volledig en is bereid om de significante stijging in brandstofkosten te accepteren, maar tenzij een aantal serieuze problemen naar tevredenheid worden opgelost dreigt de soepele doorstroming van zeetransport in gevaar te komen’, zei ICS-voorzitter Esben Poulsson op een bijeenkomst in Hongkong.

‘Het is nog onzeker of er op 1 januari 2020 voldoende toegestane brandstof aanwezig zal zijn in alle havens wereldwijd en door een gebrek aan wereldwijde standaarden voor de nieuwe brandstoffen zijn er potentieel ernstige veiligheidskwesties door het gebruik van ongeschikte bunkers.’

Reders zullen al maanden voor de ingangsdatum van 2020 nieuwe brandstof moeten inkopen. De vraag zal daardoor over ruim een jaar al flink toenemen. ‘Maar op het moment weet nog niemand welke brandstoffen er beschikbaar zullen zijn, of tegen welke prijs, specificaties en hoeveelheid’, zegt Poulsson. ‘Als iedereen niet snel grip krijgt op deze situatie kunnen we te maken krijgen met een onheilige puinhoop waarbij schepen en lading vastzitten in de haven.’

ICS roept de IMO daarom op om tijdens een IMO-bijeenkomst in juli met antwoorden te komen en zegt samen met de sector aan een gedetailleerde technische oplossingen te werken die volgens de organisatie zullen helpen bij de ‘succesvolle implementatie van deze beleidsmatige game-changer’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

ICS waarschuwt voor ‘puinhoop’ rond zwavelcap | NT

ICS waarschuwt voor ‘puinhoop’ rond zwavelcap

Milieu

De internationale redersvereniging ICS luidt de noodklok vanwege onzekerheid rondom de invoering van de zwavelcap, die per 2020 de zwaveluitstoot van de scheepvaart aan banden moet leggen. De organisatie vreest ‘chaos en verwarring’ als de IMO niet dringend een aantal problemen oplost.

De grootste zorgen van de ICS zijn de beschikbaarheid van de laagzwavelige brandstof en het gebrek aan standaarden voor de productie hiervan.

‘De scheepvaartsector steunt de nieuwe zwavelcap volledig en is bereid om de significante stijging in brandstofkosten te accepteren, maar tenzij een aantal serieuze problemen naar tevredenheid worden opgelost dreigt de soepele doorstroming van zeetransport in gevaar te komen’, zei ICS-voorzitter Esben Poulsson op een bijeenkomst in Hongkong.

‘Het is nog onzeker of er op 1 januari 2020 voldoende toegestane brandstof aanwezig zal zijn in alle havens wereldwijd en door een gebrek aan wereldwijde standaarden voor de nieuwe brandstoffen zijn er potentieel ernstige veiligheidskwesties door het gebruik van ongeschikte bunkers.’

Reders zullen al maanden voor de ingangsdatum van 2020 nieuwe brandstof moeten inkopen. De vraag zal daardoor over ruim een jaar al flink toenemen. ‘Maar op het moment weet nog niemand welke brandstoffen er beschikbaar zullen zijn, of tegen welke prijs, specificaties en hoeveelheid’, zegt Poulsson. ‘Als iedereen niet snel grip krijgt op deze situatie kunnen we te maken krijgen met een onheilige puinhoop waarbij schepen en lading vastzitten in de haven.’

ICS roept de IMO daarom op om tijdens een IMO-bijeenkomst in juli met antwoorden te komen en zegt samen met de sector aan een gedetailleerde technische oplossingen te werken die volgens de organisatie zullen helpen bij de ‘succesvolle implementatie van deze beleidsmatige game-changer’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement