Dat is de visie van HSH Nordbank, een belangrijke kapitaalverschaffer voor de maritieme sector. Christian Nieswandt is hoofd van de scheepvaarttak van HSH en hij verwacht dat een groot deel van de Duitse scheepvaartbedrijven de komende jaren kopje onder gaat of een overnameprooi is voor grotere branchegenoten.

Slechts twintig tot dertig van de 250 maritieme ondernemingen heeft een financieel gezonde toekomst, vertelt Nieswandt aan ShippingWatch. Probleem bij veel andere bedrijven is het gebrek aan mogelijkheden om te investeren in nieuwe schepen. Daarnaast krijgen ze geen toestemming om bestaande schepen in gebruik te nemen.

De afgelopen jaren heeft er al een fikse consolidatieslag plaatsgevonden op de Duitse wateren. Zo ging de charterbusiness van Peter Döhle samen met het Griekse Costamare, terwijl Hamburg Süd in handen kwam van de Deense marktleider in de containervaart Maersk. Ook Rickmers Group kwam zwaar in de problemen en ging uiteindelijk failliet, al vond een doorstart plaats. Desondanks vermoedt Nieswandt dat hausse van overnames, fusies en faillissementen in de Duitse scheepvaartsector nog niet ten einde is.

Ook HSH Nordbank zelf beleeft overigens geen makkelijke tijden. Door slechte rendementen op veel beleggingen in de maritieme sector kwamen de Duitsers in financieel zwaar weer. Het bedrijf heeft echter voor enkele miljarden aan slechte leningen kunnen verkopen en heeft nieuw kapitaal kunnen verwerven.