De eveneens eerder aangekondigde opdracht voor de bouw van acht schepen van 14.000 teu gaat naar het zusterbedrijf Hyundai Heavy Industries. Met het megaproject wil Hyundai een forse inhaalslag maken en marktaandeel terugwinnen dat de afgelopen jaren verloren is gegaan. Begin dit jaar kondigde de groep aan de huidige capaciteit van zo’n 350.000 teu zo snel mogelijk op te willen voeren naar een miljoen teu.

Daarnaast ziet de Koreaanse regering het project als middel om de grote scheepswerven, die de afgelopen jaren zware klappen hebben gehad, te hulp te schieten. Het project wordt dan ook ondersteund door Seoel, maar onduidelijk is hoeveel geld daarmee gemoeid is. Minister Kim Young-choonat van scheepvaartzaken sprak van een alomvattend pakket maatregelen ter ondersteuning van de scheepvaart en scheepsbouw.

Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) mag zeven van de 23.000 teu-schepen gaan bouwen, Heavy Industries de andere vijf. De introductie van de nieuwe generatie schepen leidt tot een aanmerkelijke verlaging van de slotkosten. Over het opleveringsschema zijn nog geen details bekendgemaakt.