MOL CEO vreest voor faillissementen door nieuwe zwavelregels

Zwavelcap

Mitsui. O.S.K. Lines CEO Junichiro Ikeda maakt zich grote zorgen om de naderende invoering van de wereldwijde zwavelcap. ‘We gaan allemaal failliet’, zegt hij in een interview met de Financial Times.  

De topman deed die uitspraak in de context van een scenario waarin reders er niet in slagen om de extra kosten door te berekenen aan verladers, wat gelet op de hevige concurrentie in de containervaart niet perse onwaarschijnlijk is.

Nieuw beleid van de International Maritime Organization verplicht rederijen om per 2020 de uitstoot van zwavel fors te reduceren. Stookolie mag dan nog maximaal 0,5% zwavel bevatten, ten opzichte van 3,5% nu. Dergelijke brandstof is momenteel nog nauwelijks voorhanden en de vraag is of de voorraad tegen 2020 groot genoeg is om de totale scheepvaart te voorzien en wat die brandstof per ton moet kosten. Reders worstelen al met de huidige stijging van de brandstofprijzen.

Een ton hoogzwavelige brandstof kost momenteel ongeveer 425 dollar per ton, terwijl voor de laagzwavelige variant rond de 650 dollar per ton betaald wordt. Ikeda verwacht dat die prijs in 2020 met nog wel eens 300 dollar per ton zou kunnen stijgen. Hij vindt daarom dat de ‘maatschappij als geheel’ moet helpen om de overstap naar deze brandstof te bekostigen. Klanten moeten begrijpen ‘dat deze zwavelcap bijdraagt aan de wereldwijde gezondheid’ en dat de kosten daardoor dus zullen stijgen. Die extra kosten zijn volgens hem ‘redelijk klein, ten opzichte van de waarde van de lading’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

MOL CEO vreest voor faillissementen door nieuwe zwavelregels | NT

MOL CEO vreest voor faillissementen door nieuwe zwavelregels

Zwavelcap

Mitsui. O.S.K. Lines CEO Junichiro Ikeda maakt zich grote zorgen om de naderende invoering van de wereldwijde zwavelcap. ‘We gaan allemaal failliet’, zegt hij in een interview met de Financial Times.  

De topman deed die uitspraak in de context van een scenario waarin reders er niet in slagen om de extra kosten door te berekenen aan verladers, wat gelet op de hevige concurrentie in de containervaart niet perse onwaarschijnlijk is.

Nieuw beleid van de International Maritime Organization verplicht rederijen om per 2020 de uitstoot van zwavel fors te reduceren. Stookolie mag dan nog maximaal 0,5% zwavel bevatten, ten opzichte van 3,5% nu. Dergelijke brandstof is momenteel nog nauwelijks voorhanden en de vraag is of de voorraad tegen 2020 groot genoeg is om de totale scheepvaart te voorzien en wat die brandstof per ton moet kosten. Reders worstelen al met de huidige stijging van de brandstofprijzen.

Een ton hoogzwavelige brandstof kost momenteel ongeveer 425 dollar per ton, terwijl voor de laagzwavelige variant rond de 650 dollar per ton betaald wordt. Ikeda verwacht dat die prijs in 2020 met nog wel eens 300 dollar per ton zou kunnen stijgen. Hij vindt daarom dat de ‘maatschappij als geheel’ moet helpen om de overstap naar deze brandstof te bekostigen. Klanten moeten begrijpen ‘dat deze zwavelcap bijdraagt aan de wereldwijde gezondheid’ en dat de kosten daardoor dus zullen stijgen. Die extra kosten zijn volgens hem ‘redelijk klein, ten opzichte van de waarde van de lading’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement