Dat is niet alleen goed voor Seaspan zelf, maar ook voor de gehele scheepseigenarenmarkt, vindt hij. De afgelopen jaren heeft in de containermarkt een ongekende consolidatieslag plaatsgevonden. Maar deze overname- en fusiegolf is grotendeels voorbij gegaan aan de bedrijven waar de containerrederijen de schepen van huren.

Daardoor zijn er veel kleine partijen in de markt, die niet de kwaliteit, schaalgrootte en flexibiliteit bieden die de grote rederijen willen. Daar moet verandering in komen, vindt Chen, die voor zijn bedrijf een belangrijke rol ziet weggelegd in die consolidatieslag. Dat meldt de topman in een interview met ShippingWatch.

Een stevige kapitaalimpuls moet daarbij helpen. Het in Hongkong gevestigde bedrijf heeft onlangs 500 miljoen dollar ontvangen van de Amerikaanse investeerder Fairfax, die eerder een zelfde bedrag investeerde in Seaspan.

Het bedrijf heeft momenteel naar eigen zeggen 8% van de markt in handen en is daarmee wereldwijd marktleider. De nummer twee heeft slechts de helft van dat marktaandeel en daarna volgen talloze kleinere spelers. Ter vergelijking, de wereldwijde containermarkt is in handen van tien tot vijftien grote rederijen.

Seaspan kocht onlangs al Greater China Intermodal Investments, dat beschikte over een vloot van achttien schepen. Voor verdere groei kijkt Chen naar bedrijven die interessante vloten hebben, waarbij geen specifieke marktsegmenten worden uitgesloten.

Bron foto: Seaspan