De digitale tool heet SimTankers en is ontwikkeld in samenwerking met het in de VS gevestigde hedgefonds Cargometrics, dat zich heeft gespecialiseerd in nieuwe technologie en geavanceerde gegevensanalyse om investeringsmogelijkheden aan het licht te brengen.

SimTankers wordt volgende maand getest en maakt deel uit van de ambitie van Maersk Tankers om de ​​digitale koploper in het tankersegment te zijn. Sterker nog, de inzet van de tool zou weleens van doorslaggevend invloed kunnen zijn op de concurrentiepositie van het Deense bedrijf. Volgens de rederij is het vermogen om nieuwe technologie te gebruiken, een beslissende concurrerende parameter in de scheepvaartmarkten van de toekomst.

Investeren

‘Onze vooruitzichten voor de markt van tankers op de lange termijn zijn positief. Tegelijkertijd zijn we ervan overtuigd dat we in technologie moeten investeren om onze inkomsten te optimaliseren’, licht Søren C. Meyer, chief strategy officer van de Deense tankvaartmaatschappij toe. Volgens Meyer zijn een gezonde vraag en aanbod niet voldoende. Je moet ook investeren in technologie. ‘Dat is wat we met deze nieuwe toepassing hebben gedaan.’

Hoewel SimTankers gebaseerd is op complexe technologie, is het idee erachter simpel: wendt zoveel mogelijk gegevens aan om betere beslissingen te nemen over waar en wanneer de schepen moeten worden ingezet om het optimale uit de hele vloot te halen. Dat meldt vakblad ShippingWatch.

Aannames

‘Als je een positie op de markt inneemt, ga je uit van allerlei veronderstellingen en overwegingen. De lijst met aannames is enorm’, zegt Meyer. ‘SimTankers analyseert al die gegevens en maakt het voor ons gemakkelijker om een ​​goedgeïnformeerde beslissing te nemen over waar het schip moet varen.’

Meyer wijst op het verschil tussen een reguliere taxichauffeur en een Uber-chauffeur. De taxichauffeur moet zelf beslissen waar hij voor zijn volgende ritje naartoe moet, terwijl de Uber-chauffeur zijn app raadpleegt om te zien waar de vraag het grootst is.