DFDS heeft negentien vacatures uitstaan voor zijn IT-afdeling, waar nu 250 werknemers digitale taken uitvoeren. Het bedrijf komt dus een een aanzienlijk aantal werknemers te kort; een type werknemer die bovendien lastig te vinden is.

‘Moeilijk en vervelend’, vertelt Henrik Holck, executive vicepresident en hoofd van people & ships bij DFDS. Hij legt uit dat de vele openstaande posities resulteren in extra drukke dagen voor de huidige werknemers van de divisie. ‘Er zijn taken die we niet krijgen, terwijl huidige werknemers sneller en meer moeten werken. Het is niet goed voor de lange termijn.’ De IT-divisie van het Deense bedrijf moet de komende jaren met 25 tot 30 werknemers groeien, en dit maakt het probleem nog groter.

Trend

DFDS staat evenwel niet alleen in de lastige zoektocht naar digitale talenten. ‘Het is een algemene trend’, reageert Anne W. Trolle, directeur van scheepvaartinvesteerder Danish Shipping. ‘We constateren dat rederijen zich zorgen maken over de mogelijkheid om allerlei soorten competenties aan te trekken, en dan vooral werknemers met digitale vaardigheden.’ Volgens Trolle bracht een eigen onderzoek onder 26 topbestuurders van de Deense scheepvaartsector een dergelijke conclusie ook aan het licht. Dat meldt vakblad ShippingWatch.

Digitale vaardigheden staan ​​volgens haar hoog op de lijst met competenties die rederijen moeten ontwikkelen. ‘Het zal effect hebben wanneer we jongeren opleiden om deze taak uit te voeren. Daarom is het van cruciaal belang dat we voor de toekomst een overzicht van maritieme trainingsprogramma’s ontwikkelen’, zegt Trolle. Eén aspect zijn de trainingsprogramma’s zelf, de andere is om de jongeren uit die programma’s vervolgens naar de rederijen te krijgen.

Initiatieven

DFDS heeft al een aantal initiatieven gelanceerd om jongeren aan boord te krijgen. ‘We zitten midden in een lang proces om de juiste digitale medewerkers te vinden. We huren bijvoorbeeld een ​​toegewijde personeelsmedewerker in om zich uitsluitend te richten op IT en IT-aanwervingen. Daarnaast hebben we een sessie gehad met IT-mensen om te bespreken wat er bij DFDS nodig is om zichtbaar te worden als IT-werkplek’, licht Holck toe. ‘DFDS is beroemd om de Osly-veerboot en niet bepaald om zijn IT-werkplek.’

Maersk Tankers, dat beter bekend is bij het publiek, heeft ook aanzienlijke problemen om de digitaal geschoolde medewerkers te vinden. Topman Christian M. Ingerslev verwoordde het onlangs zo: ‘Onze rederij ziet uitdagingen in het aantrekken van talenten in drie specifieke groepen werknemers in het bijzonder: het jongste segment, vrouwen en digitale talenten.’