Een groot aantal werknemers komt daardoor mogelijk op straat te staan.Hyundai Heavy heeft twee grote werven in de Zuid-Koreaanse regio in Ulsan. Op de één worden koopvaardijschepen zoals container carriers gebouwd, terwijl de andere is ingericht op de constructie van hoogwaardige offshore faciliteiten zoals FPSO’s. Die laatste wordt per augustus, in ieder geval tijdelijk, gesloten.

Leeg orderboek

Reden daarvoor is het lege orderboek van de scheepsbouwer. Tegen het Zuid-Koreaanse persbureau Yonhap zegt Hyundai Heavy-topman Kang Hwan-goo dat het bedrijf er niet in is geslaagd om nieuwe orders aan te trekken en dat de werf na oplevering van een offshore module eind juli leeg is. ‘We leggen de werf daarom stil, totdat we nieuwe orders hebben’, zegt Kang

De concurrentie in de scheepsbouwsector is al sinds de financiële crisis moordend. Maar toen in 2014 ook de olieprijs onderuit ging en nieuwe orders vanuit de offshore-industrie uitbleven, kwam mening werf in moeilijkheden. Volgens Kang kan de Zuid-Koreaanse werf inmiddels niet meer concurreren met diens rivalen in Singapore en China, omdat de loonkosten van die werven een derde zijn van die van Hyundai Heavy.

Kang zegt een beroep op de werknemers te hebben gedaan om de hoge vaste kosten te verminderen om zo nieuwe orders binnen te halen. Of zij hierop ingaan is vooralsnog onduidelijk. Ook heeft het bedrijf nog niet bekendgemaakt wat er met de werknemers gebeurt. Mogelijk komt een flink aantal van hen op straat te staan. Hyundai Heavy telde eind maart 15.795 werknemers.

Nieuwe klap

Het nieuws vormt een nieuwe klap voor de maritieme industrie van het land en de scheepsbouwsector in het bijzonder. Zuid-Koreaanse werven zoals ook Samsung en Daewoo kampen al jaren met slechte resultaten door overcapaciteit en de gevolgen van de lage olieprijs, die dit jaar overigens weer flink aan het stijgen is.

Eind mei kondigde Seoul een banencrisis af in vijf grote scheepsbouwregio’s en beloofde de werven omvangrijke financiële steun. Die bestaat naast directe financiering ook uit belastingontheffingen en loonsubsidies. De aankondiging leidde tot woede van Denemarken en Japan, die vinden dat Zuid-Korea de markt verstoord. De Deense minister van Handel probeert via de OESO en de Europese Commissie actie te ondernemen, terwijl de Japanese Shipbuilders Association de zaak aanhangig wil maken bij de World Trade Organization (WTO).