Hij had zich pas vorig jaar teruggetrokken uit de dagelijkse leiding van de containerrederij, die hij naar de derde plaats op de wereldranglijst heeft geloodst. Begin vorig jaar benoemde hij op tachtigjarige leeftijd zijn oudste zoon Rodolphe tot CEO, die aan het eind van het jaar ook het voorzitterschap van het bestuur overnam.

Gevlucht

Jacques Saadé werd in 1937 in Libanon en vluchtte in 1978 in verband met de burgeroorlog naar Marseille, waar hij nog hetzelfde jaar met een schip en vier werknemers CMA (Compagnie Maritime d’Affrètement) oprichtte en een dienst op Beiroet startte. Acht jaar later startte hij de eerste dienst tussen Europa en Azië. Daaruit bleek zijn vooruitziende blik: CMA groeide mee met de razendsnelle economische ontwikkeling van de oost-Aziatische economieën.

Tegelijkertijd kreeg de Franse staatsrederij CGM het steeds moeilijker en toen Parijs in 1996 besloot CGM te verkopen, sloeg Saadé toe. Precies twintig jaar geleden werden de twee samengevoegd tot CMA CGM. In 2005 nam Saadé ook Delmas over, de enig overgebleven concurrent in Frankrijk.

Overname APL

Op dit moment omvat de vloot ruim vijfhonderd schepen met een totale capaciteit van 2,6 miljoen teu. Drie jaar geleden zette de Franse rederij nog een grote stap met de overname van APL van het Singaporese NOL.

Saadé ontving verschillende hoge binnen- en buitenlandse onderscheidingen als waardering voor zijn visionaire ondernemerschap. De belangrijkste daarvan was zijn benoeming tot Commandeur van het Franse Legioen van Eer.