Het verbod is uitgevaardigd nadat inspecteurs van de Australian Maritime Safety Authority’s (AMSA) aan boord van het schip bewijs vonden dat de bemanning nog recht had op meer dan 41.000 dollar aan loon.

De bulker werd al op 7 juli geënterd door medewerkers van de AMSA na een tip van de Internationale Transportarbeiders Federatie, de internationale koepelorganisatie voor vakbonden die opkomt voor de belangen van werknemers uit de transportsector. AMSA, die een zero-tolerance-aanpak hanteert voor de uitbuiting van bemanningen, legde het schip daarop onmiddellijk aan de ketting voor het overtreden van de Maritime Labour Convention.

Zwaardere straf

Allan Schwartz, general manager of operations AMSA, liet er geen misverstand over bestaan dat AMSA geen schepen tolereert die hun bemanning onderbetalen. ‘De internationale conventies voor het beschermen van de rechten van zeevarenden zijn heel duidelijk. Schepen die vanaf nu de Australische havens aandoen, worden op de hoogte gebracht. Het volgende schip dat opzettelijk en herhaaldelijk zijn bemanning onderbetaalt en de autoriteiten probeert te misleiden, kan een nog zwaardere straf tegemoet zien dan die de ‘Shandong Hai Wang’ is opgelegd.’

Het was de vierde keer in een jaar tijd dat een schip uit Australische havens is verbannen wegens het onderbetalen van de bemanning.

Update: inmiddels zijn alle uitstaande lonen uitbetaald en is ‘Shandong Hai Wang’, beheerd door Qilu Ship Management, vrijgelaten uit detentie.